ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH
95-015 Głowno
ul. Kopernika 26a
tel./fax (42) 719-08-54
.

Spis treści

SP 7-8 - wych. R. Biernacki

Klasa 7-8

wych. Rafał Biernacki

 

 

Religia

Tydzień 16-20 marca 2020 r.


Temat: Przypomnij sobie poznane modlitwy.

Pomódl się na różańcu.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.


Temat: Obejrzyj film 'Największy z cudów".

 

Zastanów się nad znaczeniem różnych potraw w święconce.Narysuj i pokoloruj koszyczek ze święconką.Wysłuchaj Mszy Świętej w telewizji.


Marzena Wrońska

Język polski

Tydzień 23-27.03.2020 rok

Przeczytaj uważnie tekst.

SZKOŁA W DOMU

W środę 4 marca Ministerstwo Zdrowia potwierdziło pierwszy przypadek zakażenia COVID-19. Z upływem kolejnych dni resort informuje o rozprzestrzenianiu się choroby na terenie Polski.

 jp1

                                                                     Kobieta w masce / Źródło: Pexels / Anna Shvets

Szkoły w całej Polsce stoją puste. Nauczyciele próbują prowadzić lekcje zdalnie, niektórzy pierwszy raz w życiu. Idzie różnie. Kto jednak miał nadzieję, że zamknięcie na dwa tygodnie szkół oznacza dodatkowe ferie, tego nauczyciele już sprowadzili na ziemię. Uczniowie zamiast chodzić na lekcje, zostali w domach, ale by nie zmarnować przerwy powtarzają materiał, robią ćwiczenia i rozwiązują zadania.

Od 16 do 25 marca w dni powszednie Centralna Komisja Egzaminacyjna będzie publikowała zestawy zadań dla ósmoklasistów do wykorzystania jako element powtórek przed egzaminem. Zadania publikowane będą o godz. 9, a ich rozwiązania - o 15.

 jp2

"Każdego dnia rozwiążecie tyle zadań, ile macie ochotę. To nie jest ani klasówka, ani egzamin. Za rozwiązanie tych zadań nie będziecie otrzymywać punktów. Potraktujcie tę pracę jako jeden z możliwych sposobów powtórki przed egzaminem. Rozwiązując zadania, możecie korzystać i z samej lektury, i ze swoich notatek lub książek, i z zasobów internetu. Pamiętajcie, żeby zawsze starać się sprawdzić, czy treść danej strony internetowej pochodzi ze źródła godnego zaufania. Możecie dowiedzieć się, kto jest autorem tekstu, czy strona jest w domenie .gov albo .edu, czy strona jest aktualizowana, czy jest tworzona przez nauczyciela albo pracownika uniwersytetu" – radzi ósmoklasistom dr Marcin Smolik, dyrektor CKE (Centralnej Komisji Egzaminacyjnej). A na koniec swojego listu do uczniów dorzuca: "I koniecznie codziennie trochę poruszajcie się – poćwiczcie w domu. Nie spędźcie całego dnia przed ekranem laptopa, komputera lub telefonu. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla zachowania odporności. Pamiętajcie o tym, aby dbać i o umysł, i o ciało!".

  1. Sprawdź, czy rozumiesz. Odpowiedz na pytania.

Dlaczego zamknięto szkoły?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................................................................................................................................................................................................................................

*Co zaproponowała CKE ósmoklasistom przed egzaminami?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Jakie rady daje uczniom dr Marcin Smolik?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........................................................................................................................................................................................................................

A Ty, uczysz się w domu? W jaki sposób?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................................................................................................................................................................

Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

Marta Dziuda

 

Tydzień 30.03 -03.04 2020 r.

Klasa 7

 Temat: Przepis na szczęście.

  1. Na podstawie zdobytych wiadomości uzupełnij CV Jana Kochanowskiego najważniejszymi informacjami.

 

 

Imię i nazwisko

Data urodzenia

Wykształcenie

 

Zajmowane stanowiska:

 

 

Znajomość języków:

 

 

Osiągnięcia:

 

 

Zainteresowania:

 

  1. Spróbuj uzupełnić poniższe karty pracy.

Karta pracy

 

Przeczytaj utwór Jana Kochanowskiego Na lipę (podręcznik, s. 62). Zapoznaj się z przypisami. W razie trudności ze zrozumieniem tekstu zwróć się o pomoc do nauczyciela. Po lekturze odpowiedz na poniższe pytania.

 

  1. Kim jest podmiot mówiący utworu? Wyodrębnij odpowiednie fragmenty, sformułowania, wyrazy, dzięki którym się on ujawnia.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

  1. Do kogo adresowany jest utwór? W jaki sposób podmiot mówiący zwraca się do adresata?

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

  1. Co jest warunkiem szczęśliwego życia?

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

  1. Na podstawie przesłania utworu sformułuj zalecenie w trybie rozkazującym, jak żyć, by być szczęśliwym.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Karta pracy

Przeczytaj utwór Jana Kochanowskiego Na dom w Czarnolesie (podręcznik, s. 62). Zapoznaj się z przypisami. W razie trudności ze zrozumieniem tekstu zwróć się o pomoc do nauczyciela. Po lekturze odpowiedz na poniższe pytania.

 

  1. Kim jest podmiot mówiący utworu? Wyodrębnij odpowiednie fragmenty, sformułowania, wyrazy, dzięki którym się on ujawnia.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

  1. Do kogo adresowany jest utwór? W jaki sposób podmiot mówiący zwraca się do adresata?

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

  1. Co jest warunkiem szczęśliwego życia?

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

  1. Na podstawie przesłania utworu sformułuj zalecenie w trybie rozkazującym, jak żyć, by być szczęśliwym.

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Proszę o przesyłanie wykonanych zadań na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klasa 8

 Temat: Trudna sytuacja.

  1. 1.Przeczytaj z podręcznika (s.235-237) fragment utworu B. Kosmowskiej „Pozłacana rybka”.
  2. Napisz plan wydarzeń.
  3. Zredaguj krótką charakterystykę Alicji.
  4. 4.Wyjaśnij przyczyny buntu Alicji wobec zaistniałej sytuacji.

Proszę o przesyłanie wykonanych zadań na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Marta Dziuda

Język angielski

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Przypomnij sobie słownictwo z zakresu obowiązki domowe i wykonaj zadania.
Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania Prawda czy Fałsz.

 

 

 angi 1

 

 

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.
 
Temat: I have a headache - Boli mnie głowa.
 
1. W trakcie lekcji utrwalisz nazwy dolegliwości i chorób.
- a cold - przeziębienie
- a headache - ból głowy
- a broken leg - złamanie nogi
- a burned hand - poparzenia dłoni
- a fever - gorączka
- a stomach ache - ból brzucha
- a sore throat - ból gardła 
- a temperature - temperatura
- a toothache - ból zęba
- runny nose - katar
2. Obejrzysz film, w którym zobaczysz prezentację słownictwa.
3. Rozwiążesz quiz online.
4. Na koniec zrób kartę prcy.
 

http://esl.fis.edu/vocab/q21/health_r.htm

https://www.tolearnenglish.com/exercises/exercise-english-2/exercise-english-7425.php

 

 choroby jt 7 8

 

Tydzień 30.03 -03.04 2020 r. 

Temat: What`s the matter? - Idziemy do lekarza.
 
1. Obejrzyj film - dialog pacjenta z lekarzem, podczas którego utrwalisz sobie nazwy dolegliwości i chorób
   
2. Naucz się wyrażeń niezbędnych podczas wizyty u lekarza
- What`s the matter? - Co się dzieje?
- What`s wrong? - Co jest źle?
- I don`t feel well. - Nie czuję się dobrze.
- I have a headache. - boli mnie głowa.
- You should take a pill. - Powinieneś wziąć tabletkę.
stomachache - ból brzucha
couth - kaszel
sore troat - ból gardła
headache - ból głowy
cold - przeziębienie
3. Przepisz do zeszytu zdania i uzupełnij luki odpowiednimi wyrazami.Obejrzyj film raz jeszcze i sprawdź odpowiedzi.
Hello, ..........the .............?
I.............feel ............
I have a ...................(ból głowy).
I have a ...................(ból gardła).
I have a ...................(kaszel).
I have a...............(przeziębienie).
I have a ...............................(ból brzucha).

 

 Jolanta Trębska

Historia
(Korzystaj ze strony gov.pl - zakłada Usługi dla obywatela/Edukacja/Nauka online/Zdalne lekcje).

 

 

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

 Temat: Wojna obronna Polski.

1. Korzystając z podręcznika i atlasu historycznego przedstaw w punktach przebieg kampanii
    wrześniowej 1939 r - zapisz w zeszycie.

2. Kim był Stefan Starzyński? - napisz krótką notatkę.

Tydzień 23-27 marca 2020 r. 

Temat: Bilans wojny obronnej Polski.

1. Wymień zniszczenia i straty wojenne Polski z 1939 r.

2. Czwarty rozbiór Polski - układ między Trzecią Rzeszą a ZSRR.

 

Tydzień 30.03 -03.04 2020 r. 

Temat: Podboje Stalina 1939 - 1940 r.

  

  1. Wojna zimowa - najazd ZSRR na Finlandię.
  2. Zajęcie przez ZSRR Litwy, Łotwy i Estonii.
  3. Zajęcie części terytorium Rumunii przez ZSRR.

Na podstawie informacji z podręcznika (lub innego źródła wiedzy) zapisz w zeszycie przyczyny i wynik wojny zimowej.

 Bogdan Oskroba

 

 

Matematyka

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Zadania arytmetyczne.

1. Oblicz:

36 + 64=   76+95=   103+138=   856+482=   765+983=   

 

2300-2100=   567-487=   345-246=   985-674=   290-210=

2. Oblicz:

2x65=    3x75=     26x12=    67x4=

3. Wykonaj pisemne dzielenie liczb:

86735:5=    5144:8=    8357:12=

 

 Tydzień 23-27.03.2020 rok

 

m7

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Temat: Potęgowanie.

Mamy działanie 2⋅2⋅2. Czy można te działanie przedstawić w formie potęgi?
Tak! To jest właśnie klasyczny przykład, w którym mnożenie liczb możemy zapisać w formie potęgi. W powyższym działaniu mnożymy przez siebie „trzy dwójki”, co w formie potęgi możemy zapisać następująco:

2⋅2⋅2=23=8

Na stronie www.szaloneliczby.pl z klasy 7 wybierz temat. 3 Potęgi i pierwiastki a następnie w tym tygodniu  wykonaj w zeszycie ćwiczenia z pierwszego podpunktu tj. obliczanie potęg, oraz z drugiego podpunktu tj. działania z potęgami.

Obejrzyj w tym samym temacie zagadnienia: potęgi i działania na potęgach.

Justyna Oskroba

Fizyka

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Ćwiczymy dalej regułę liczb nieparzystych.

Zadanie.

Kula zaczęła staczać się z równi. Po 1 s przebyła 10cm. Oblicz jaką drogę przebędzie:

  1. po 2s,
  2. w 2s,
  3. po 4s,
  4. w 6s.

Rozwiązanie zapisz w zeszycie.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Ćwiczymy dalej regułę liczb nieparzystych.

Zadanie.

Kula, która na początku stała nieruchomo, zaczęła staczać się z równi. Po 2 s swojego ruchu przebyła 8 cm. Oblicz jaką drogę przebędzie:

  1. po 3s,
  2. w 3s,
  3. po 4s,
  4. w 7s.

Rozwiązanie zapisz w zeszycie.

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Pierwsza zasada dynamiki Newtona – bezwładność.

Znajdźcie i zapiszcie pod tematem definicję:

  • Pierwszej zasady dynamiki
  • Bezwładności – czyli inercji.

Zadanie

Podaj kilka przykładów, gdzie w życiu codziennym wykorzystujemy bezwładność.

 Michał Becherka

Chemia

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Ćwiczymy dalej masy cząsteczkowe.

Zadanie.

Oblicz masy cząsteczkowe poniższych związków chemicznych.

  1. H20
  2. NaCl
  3. Al(OH)3
  4. H2SO4
  5. Mg3(PO4)2

 Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Ćwiczymy dalej masy cząsteczkowe.

Zadanie.

Oblicz masy cząsteczkowe poniższych związków chemicznych. Obliczenia i wyniki zapisz w zeszycie.

  1. KOH
  2. Li2S
  3. Zn3(PO4)2
  4. H2CO3
  5. CH3COOC2H5

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Temat: Budowa atomu – nukleony i elektrony.

Pod tematem zapiszcie z czego składa się jądro atomowe i co to są nukleony.

 

 Michał Becherka

 

Informatyka
(Lekcje pobrane ze strony gov.pl - zakłada
Usługi dla obywatela/Edukacja/Nauka online/Zdalne lekcje)

 

Korzystaj również ze strony https://www.youtubekids.com/

Tydzień 16 - 20.03 2020 rok 

 

Lekcja 1. W poszukiwaniu skarbu - duszek w labiryncie.

Dowiem się jak poruszać duszkiem za pomocą klawiszy klawiatury po planszy.

 

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

 

Lekcja 2. Power Point - moja książka.

Dowiem się, opowiadać historie tak, aby były ciekawsze dla odbiorców. Nauczę się, jak przedstawić historię w MS Office.

Przygotuj projekt prezentacji na dowolny temat.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Lekcja 3. Power Point – przepiśnik.

Nauczę się dodawać dźwięk do prezentacji. Zrobię „przepiśnik" z ulubionymi daniami, który będzie ilustrowany i omówiony (dźwięk w prezentacji).

 

Bogdan Oskroba

Technika

Tydzień 16 - 20 marca 2020 r.

Wydrukujcie kartę pracy, a jak nie będzie to możliwe, przepiszcie ćwiczenia do zeszytu.
Załóżcie teczkę i wkładajcie do nich wydruki.
Wszystkie prace zostaną sprawdzone i ocenione.

Karta pracy
W pracowni technicznej

1. Połącz początki zdań oznaczone cyframi z zakończeniami zdań oznaczonymi literami, tak aby powstały zasady postępowania w pracowni technicznej.

1. W pracowni technicznej przestrzegaj

2. Przed pracą przygotuj swoje

3. Posługuj się wyłącznie

4. Z narzędzi i urządzeń korzystaj

5. W swoim miejscu pracy dbaj

6. Usterki lub wypadki

a) stanowisko pracy.

b) zgłaszaj nauczycielowi.

c) regulaminu.

d) o porządek.

e) zgodnie z instrukcją.

f) sprawnymi narzędziami.

2. Rozwiąż krzyżówkę.

t9

1. Przyrząd służący do mierzenia długości, umożliwia narysowanie linii.

2. Połóż ją na stanowisku pracy, by chronić blat biurka.

3. Za pomocą tego narzędzia wbijasz gwoździe.

4. Użyj go, gdy skaleczysz się w palec.

5. Przyrząd, który umożliwia ci wycinanie.

6. Rowerowa lub piesza, warto zabrać na nią apteczkę.

7. Służy do wkręcania śrub.

8. Urządzenie, którym przytrzymasz np. deskę.

Hasło:……………………………………………………………………………………………

 

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

Karta pracy

Piechotą po mieście     

1. Narysuj znaki – informacyjny i ostrzegawczy – które są ustawiane przy przejściu dla pieszych.

 t8

2. Opisz na podstawie ilustracji, jakie czynności powinni wykonać piesi,
aby bezpiecznie przejść przez jezdnię w każdej z ukazanych sytuacji.

 t2

3. Napisz, czy po drodze przestawionej na fotografii mogą poruszać się piesi. Uzasadnij swoją odpowiedź.

 t3

4. Zamaluj kółeczko obok prawidłowego dokończenia każdego zdania.

  • Przedstawiony znak wyznacza
    • Początek strefy zamieszkania, w której pieszy może poruszać się cała szerokością drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdami.
    • początek strefy zamieszkania, w której osoby idące pieszo mają pierwszeństwo jedynie przed rowerami i motorowerami.
    • miejsce do gry w piłkę. t4

 

  • Znak „Zakaz ruchu pieszych” obowiązuje
    • w strefie ograniczonej prędkości.
    • w dni powszednie w godzinach 7–21.t5
    • po tej stronie drogi, po której jest umieszczony znak.

 

  • Znak widoczny na ilustracji informuje o
    • przebywaniu w miejscu przeznaczonym do przechodzenia pieszych w poprzek drogi.
    • możliwości przechodzenia pieszych nad jezdnią w sposób wskazany na znaku.t6
    • wjeździe do tunelu i nakazuje włączenie świateł mijania.

 

  • Znak przedstawiony obok powinien się znajdować
    • na drodze często uczęszczanej przez dzieci.t7
    • w strefie niedostępnej dla rowerzystów.

 

Karta pracy

Na drodze   

1. Na poniższym rysunku podpisz wskazane części drogi.

  t1

2. Wpisz w tabeli cechy charakterystyczne dla danej grupy znaków pionowych.                  

Grupa znaków

Kolory

Kształt

Znaki ostrzegawcze

   

Znaki zakazu

   

Znaki nakazu

   

Znaki informacyjne

   

 

 Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Dom bez tajemnic.

Domy różnią się wielkością i kształtem, jednak budowa każdego z nich przebiega w podobny sposób. Poszczególne etapy pracy wykonują różni specjaliści. Budynek wznoszony jest na podstawie projektu tworzonego przez architekta. Na miejscu budowy musi zostać przeprowadzony pomiar gruntów. Jest to zadanie geodety. Następnie robotnicy budowlani kopią dół pod fundamenty. Ściany wznosi murarz, natomiast cieśla buduje drewnianą konstrukcję dachową. Pokrycie dachu wykonuje dekarz. Kiedy mury i dach są już gotowe, monter wstawia okna i drzwi. Ostatni etap budowy domu odbywa się w zamkniętym pomieszczeniu. Elektryk kładzie w ścianach instalację elektryczną, a hydraulik montuje instalacje:wodno-kanalizacyjną i centralnego ogrzewania.

  1. Wypisz w punktach kolejne etapy budowy domu.

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Przyporządkuj opisy do nazw zawodów związanych z etapami budowy domu.

 bd3

 

 

Temat:  Domowe urządzenia elektryczne.

  1. Wybierz właściwą odpowiedź.

bo2

 

Na ilustracji przedstawiono

  1. tabliczkę znamionową.
  2. kartę gwarancyjną.
  3. etykietę energetyczną.
  4. instrukcję obsługi.
  1. Uzupełnij schemat - wpisz w puste pola korzyści płynące z wynalezienia pralki automatycznej i pralkosuszarki.

 bo6

 

  1. Połącz symbole z nazwami.

bo3

 

Klasa 8

 

Temat: Rodzaje instalacji domowych

Każdy dom jest wyposażony w instalacje, dzięki którym jego mieszkańcom żyje się wygodnie. Już na etapie projektowania planuje się  rozmieszczenie urządzeń i przewodów umożliwiających oświetlenie i ogrzanie budynku, doprowadzających wode oraz gaz, a także odprowadzających ścieki. Instalacje te są montowane w trakcie wznoszenia budowli.

 bo4

 

Temat: Skąd się bierze woda w kranie?

Część instalacji wodno-kanalizacyjnej znajdująca się poza budynkiem przebiega pod ziemią. Do każdego domu dochodzi zazwyczaj jeden przewód,od którego w górę budynku biegnie główna rura. Jej licznymi rozgałęzieniami woda dociera do okreslonych pomieszczeń. Natomiast ścieki są odprowadzone rurami kanalizacyjnymi. Domowy system wodno-kanalizacyjny zwykle składa się z przewodów wykonanych z tworzyw sztucznych lub miedzi.

Ćwiczenie 1

Zapisz jakie jest zastosowanie wody w domu.

Ćwiczenie 2

Określ, z jakich materiałów są wykonane domowe rury wodociągowe i kanalizacyjne.

 

Bogusława Długołęcka

 

Edukacja dla bezpieczeństwa

Tydzień 16 - 20.03 2020 r.

  1. Zdefiniuj pojęcie zdrowia. Wymień i krótko opisz czynniki warunkujące zdrowie. Odpowiedzi zapisuj w zeszycie do EDB.

 

Tydzień 23 - 27.03 2020 r.

  1. Odszukaj i wypisz w punktach kolejność działań jaką podejmiesz przy RKO (reanimacji krążeniowo-oddechowej).

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

1.Opisz co rozumiesz pod pojęciem „bezpieczny obywatel” i „bezpieczne państwo”.

Rafał Biernacki

Wychowanie fizyczne

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Zalecamy codzienne wykonanie minimum 30 minutowej rozgrzewki, poznanej na lekcji wychowania fizycznego. Pamiętaj by kompleksowo rozgrać cały organizm, wykonując ćwiczenia od pozycji wysokich (w staniu) do niskich izolowanych (w leżeniu).

Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych ćwiczeń do wykonania.

  1. Bieg (może być w miejscu)
  2. Ćwiczenia w biegu (skipy, nakładania i odwodzenia nóg)
  3. Krążenia ramion (przód, tył, do wewnątrz, na zewnątrz)
  4. Skłony tułowia (we wszystkich formach i płaszczyznach)
  5. Ćwiczenia rozciągające kończyny dolne (siad prosty, siad prosty rozkroczny, siady płotkarski)
  6. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha (skłony tułowia z leżenia-brzuszki)
  7. Ugięcia ramion w podporze leżąc przodem (pompki, dla ułatwienia oprzyj jedno kolano o podłogę)
  8. Ćwiczenie równoważne (np. półwaga przodem-jaskółka)

Drogi uczniu pamiętaj by ćwiczenia wykonywać w stroju sportowym!

Pamiętaj również by po wykonanych ćwiczeniach zadbać o higienę osobistą.

Wkrótce kolejne zabawy i zestawy ćwiczeń. Pamiętajcie o możliwości wykonywania ćwiczeń przy pomocy filmików w Internecie, gdzie gwiazdy sportu pokazują wam jak trenować, uważamy to ta świetną alternatywę dla znanych Ci ćwiczeń.

Pozdrawiamy nauczyciele wychowania fizycznego.

 Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Zalecam  wykonanie niżej wymienionych ćwiczeń 3-4 razy w tym tygodniu, pilnujcie by czas ćwiczenia nie przekraczał 30 minut. Pamiętaj by kompleksowo trenować cały organizm, wykonując ćwiczenia od pozycji wysokich (w staniu) do niskich izolowanych (w leżeniu).

Poniżej przedstawiam kilka przykładowych ćwiczeń do wykonania na ten tydzień.

  1. Bieg (może być w miejscu)
  2. Ćwiczenia w biegu (skipy, nakładania i odwodzenia nóg)
  3. Krążenia ramion (przód, tył, do wewnątrz, na zewnątrz)
  4. Skłony tułowia (we wszystkich formach i płaszczyznach)
  5. Ćwiczenia rozciągające kończyny dolne (siad prosty, siad prosty rozkroczny, siady płotkarski)
  6. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha (skłony tułowia z leżenia-brzuszki)
  7. Ugięcia ramion w podporze leżąc przodem (pompki, dla ułatwienia oprzyj jedno kolano o podłogę)
  8. Ćwiczenie równoważne (np. półwaga przodem-jaskółka)

Drogi uczniu pamiętaj by ćwiczenia wykonywać w stroju sportowym!

Pamiętaj również by po wykonanych ćwiczeniach zadbać o higienę osobistą.

Co tydzień będą zamieszane kolejne zestawy ćwiczeń dla was. Pamiętajcie o możliwości wykonywania ćwiczeń przy pomocy filmików w internecie, gdzie gwiazdy sportu pokazują wam jak trenować, uważam to ta świetną alternatywę dla znanych Ci ćwiczeń.

 

 

 

Poniżej przedstawiam zestaw ćwiczeń do wykonania w domu w ramach lekcji wychowania fizycznego. Pamiętaj aby ćwiczenia wykonywać w odpowiednim do tego stroju sportowym. Jeśli uznasz, że masz jeszcze siłę do dalszych ćwiczeń możesz wykonać dodatkowo ćwiczenia nr: 2, 4, 6 i 12. Pamiętaj by zadbać o higienę osobistą po wykonanych ćwiczeniach.

Ćwiczenie

Liczba powtórzeń/ czas trwania ćwiczenia

Uwagi przy wykonaniu

1. Bieg w miejscu

45 sekund

 

2. Bieg w miejscu z krążeniem prawą/lewą ręką  w przód

10 powtórzeń prawe ramię

10 powtórzeń lewe ramię

 

3. Bieg w miejscu z krążeniem prawą / lewą ręką w tył

10 powtórzeń prawe ramię

10 powtórzeń lewe ramię

 

4. Skrętoskłony

8 powtórzeń do każdej nogi

Prawa ręka do lewej nogi – wyprost – lewa ręka do prawej nogi – wyprost. (nogi proste w kolanach!)

5. Skręty tułowia stojąc

10 powtórzeń

Ramiona wyprostowane w bok, patrzymy się za ręką która jest z tyłu

6. Poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym 3 kroki w prawą stronę , 3 kroki w lewą stronę.

2x30sekund

plecy proste- kolana ugięte

7. Krążenia ramion do wewnątrz stojąc w miejscu

10 powtórzeń

 

8. Krążenia ramion na zewnątrz stojąc w miejscu

10 powtórzeń

 

9. Skip A

3x 15sekund (ćwiczymy)– 30 sekund przerwy (odpoczywamy)

wykonujemy 3 serie tego ćwiczenia

10.  Skip C

3x 15sekund (ćwiczymy)– 30 sekund przerwy (odpoczywamy)

wykonujemy 3 serie tego ćwiczenia

11. Siad prosty, rozciągnie.

3x 8 sekund

Siad z wyprostowanymi nogami, nogi proste w kolanach , chwytamy za stopy, wytrzymujemy w tej pozycji 8 sekund.

12. Siad prosty rozkroczny, rozciąganie.

3x 8 sekund

ćwiczmy jak wyżej, nogi ustawione w rozkroku.

13. Ugięcia tułowia z leżenia tyłem (brzuszki)

2 serie – 20 powtórzeń

(w miarę swoich możliwości) Jeśli 20 zbyt mało, wykonać kilka powtórzeń więcej, jeśli 20 powtórzeń za dużo, wykonać kilka powtórzeń mniej.

14. Przysiady

2 serie – 20 powtórzeń

(w miarę swoich możliwości) Jeśli 20 zbyt mało, wykonać kilka powtórzeń więcej, jeśli 20 powt. zbyt dużo, wykonać kilka powt. mniej

15. Dowolne ćwiczenie równoważne (np. półwaga bokiem)

2 serie – 10 sekund

staraj się nie dotknąć podłoża nogą trzymaną w górze.

 

Rafał Biernacki

 

Wychowanie do życia w rodzinie   

Tydzień 23-27.03.2020 rok     

Temat: Komunikacja w rodzinie.

Cel ogólny: Uświadomienie potrzeby budowania bliskich relacji w rodzinie.

Komunikacja, mimo iż kojarzy się nam głównie z ruchem drogowym, dotyczy także osób.
I tak jak na drodze musimy przestrzegać przepisów ruchu drogowego, tak też w relacjach
z innymi osobami obowiązują pewne zasady.

Komunikacja to porozumiewanie się, wymiana myśli i kontakt osobowy.

Poprawne relacje między dziećmi i rodzicami są istotnym elementem szczęścia rodziny.

Więź rodzinna wymaga starannej pielęgnacji, wyrażania życzliwości i wdzięczności
za okazaną pomoc. Pielęgnowanie więzi polega również na rozmowie.

 

Jak można doskonalić sztukę porozumiewania się?

Co ułatwia kontakt z rodzicami, rodzeństwem?

Jakie czynniki utrudniają dobre relacje w rodzinie?

 

Właściwą komunikację interpersonalną powinny cechować:

  • umiejętność budowania we wzajemnych relacjach zaufania,
  • umiejętność słuchania i wczucia się w sytuacje drugiej osoby,
  • pomaganie sobie i wzajemne wspieranie,
  • szacunek, akceptacja, zrozumienie,
  • umiejętność rozwiązywania problemów i konfliktów,
  • umiejętność przebaczania i przepraszania.

DOBRE RADY

Szczerze i otwarcie rozmawiaj z rodzicami o swoich problemach.

Słuchaj rad i pouczeń to wyraz miłości do Ciebie.

Uważaj jakich słów używasz, rozmawiając z rodzicami- zrezygnuj z agresji.

Również od Ciebie zależy, jak wyglądają Twoje stosunki z rodzicami/ rodzeństwem - zawsze możesz coś zmienić.

Zasady skutecznego porozumiewania się:

  1. Patrz w oczy rozmówcy, a nie w niebo.
  2. Jasno formułuj swoje opinie
  3. Nie przerywaj wypowiedzi drugiej osoby żadnymi radami.
  4. Nie ośmieszaj rozmówcy ani tego co mówi.
  5. Upewnij się, czy dobrze zostałeś zrozumiany.
  6. Jeśli czegoś nie rozumiesz zadawaj pytania.
  7. Wczuwaj się w sytuację rozmówcy- empatia.
  8. Mów o tym co czujesz,
  9. Bądź uczciwy, szczery, ale też taktowny i grzeczny.

 

Zachowania niepożądane:

  • Podniesiony głos
  • Przekrzykiwanie drugiej osoby
  • Przerywanie wypowiedzi
  • Obrażanie się
  • Tupanie

Należy pamiętać, że 93% komunikowania się to komunikowanie  

NIEWERBALNE, czyli mimika twarzy, postawa ciała, gesty, spojrzenie, sygnały emocjonalne- płacz, śmiech.

Tylko 7% komunikowania się stanowią SŁOWA.

 

Praca domowa (dla chętnych)

Spróbuj pomyśleć, jak wyglądają Twoje relacje w rodzinie, czy okazujesz rodzicom miłość
i szacunek? Jak zachowujesz się w sytuacjach konfliktowych? Czy potrafisz przeprosić, czy starasz się pracować nad sobą i uczyć skutecznego komunikowania się z innymi a zwłaszcza w swojej rodzinie?

Monika Zielińska

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

ma11

 

 

 

  Monika Zielińska

 

Rewalidacja usprawniająca techniki szkolne

 

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie - ćwiczenia.

Korzystając ze stron internetowych np.: www.matzoo.pl, oraz www.szalone liczby.pl, ćwiczenia w zakresie dodawania i odejmowania.

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie - utrwalamy.

Korzystając ze stron internetowych np.: www.matzoo.pl, oraz www.szalone liczby.pl, utrwalaj dodawanie i odejmowanie.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie - utrwalamy.

Korzystając ze stron internetowych np.: www.matzoo.pl, oraz www.szalone liczby.pl, utrwalaj dodawanie i odejmowanie.

Justyna Oskroba

Zajęcia rewalidacyjne usprawniające techniki szkolne

Napisz ogłoszenie pod tytułem „zaginął pies” według wytycznych:

  • Ogłoszenie powinno mieć wyraźny nagłówek: OGŁOSZENIE umieszczony na środku. 
  • Ogłoszenie musi być napisane zrozumiale – zanim zaczniesz pisać, zastanów się, do kogo je kierujesz i co chcesz w nim przekazać.
  • Ogłoszenie musi być zwięzłe, treściwe i na temat. Musi zawierać wszystkie niezbędne dane – np. pisząc o zaginięciu psa trzeba podać datę, godzinę i miejsce zaginięcia, a także dokładnie opisać zwierzę lub, jeśli to możliwe, do treści ogłoszenia wkleić zdjęcie zwierzęcia.
    W niektórych ogłoszeniach trzeba dodatkowo podać dane kontaktowe – tak jest np. w przypadku ogłoszeń o znalezieniu lub zgubieniu np. psa.
  • Ogłoszenie musi być widoczne i czytelne – jego treść należy więc zapisywać podobnie, jak pisze się zdania (nigdy wielkimi literami, bo takie teksty źle się czyta), a pomiędzy linijkami tekstu muszą być zachowane odpowiednie odstępy.
  • Ogłoszenie musi być estetyczne i napisane bez błędów. Ważne informacje, np. cenę, lokalizację, datę można wyróżnić inną czcionką, podkreśleniem lub kolorem.

Marek Kubiak

 Zajęcia rewalidacyjne w kierunku ćwiczeń koncentracji uwagi 

 

Tydzień 23-27.03.2020 rok

Odszukaj 10 różnic między obrazkami i zapisz je na kartce, a następnie pokoloruj obrazek.

 r1

 

Tydzień 30.03 – 03.04 2020 rok.

Rysowanie z pamięci. Z pomocą rodziców proszę wybrać 5-10 figur geometrycznych, lub przedmiotów codziennego użytku, które uczeń może dotknąć i zobaczyć. Następnie przedmiot chowamy aby nie był on widoczny. Na kartce papieru przy pomocy ołówka i kredek uczeń próbuje odtworzyć widzianą figurę lub przedmiot. Zwracamy uwagę jak dużo części wspólnych udało się odtworzyć, np. kształt, barwę.

Kamil Latosiewicz

Tydzień 06.04 - 10.04 2020 r.

Proszę wydrukować i rozwiązać krzyżówkę.

ZNACZENIE WYRAZÓW:

  1. Na wierzbie
  2. ...... Wielkanocne
  3. Lany poniedziałek
  4. Dookoła kościoła
  5. Ciasto wielkanocne.
  6. Na wielkanocnym stole
  7. Znosi je kura
  8. Wiosenny miesiąc

kam2

Kamil Latosiewicz

Zajęcia kształtujące kreatywność i aktywność 

4 godz   (3 zkka- 7-8, 1 plastyka 7)

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat 1(2h): Szkic postaci stojącej.

Poproś kogoś z rodziny o zapozowanie do rysunku. Na kartonie z bloku rysunkowego naszkicuj  ołówkiem postać stojącą, tak aby zakomponować cały karton ( głowa   na górze kartonu, a stopy na dole). Wykonaj kilka prób starając się, aby narysowana postać miała dobre proporcje.

Temat 2(1 h): Współczesna architektura w Polsce i na świecie.

Wejdź na swoim komputerze, tablecie lub smartfonie w Internet. W wyszukiwarkę aplikacji Youtube wpisz hasła: „architektura współczesna w Polsce”, „architektura współczesna na świecie”. Obejrzyj kilka filmów. Zapisz kila nazwisk znanych architektów.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat 1(2h): Postać.

Wybierz najlepszy szkic postaci wykonany w ubiegłym tygodniu. Pokoloruj go kolorowymi kredkami lub farbami plakatowymi.

Temat 2(1 h): Współczesne malarstwo polskie.

Wejdź na swoim komputerze, tablecie lub smartfonie w Internet.  W wyszukiwarkę aplikacji Youtube wpisz temat powyższej lekcji. Obejrzyj kilka filmów. Zapisz kila nazwisk znanych malarzy.

  UWAGA: Jeśli masz możliwość - zakończonej pracy zrób zdjęcie i prześlij na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .Poproś o pomoc Rodziców.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Projekt pisanki wielkanocnej (Świąteczny Konkurs Plastyczny).

Na kartonie a4 należy naszkicować możliwie duży kontur jajka. Kontur należy pokryć dowolnymi motywami (młodsi uczniowie- np. paski, kropki, kwadraty, trójkąty; starsi- motywy kojarzące się z Wielkanocą – zając, baranek, bazie, koszyk z kolorowymi pisankami). Przygotowany rysunek należy pokolorować kredkami lub pastelami, pomalować farbami, wykleić plasteliną lub kolorowymi papierkami. Najbardziej cenione będą oryginalne i własne pomysły oraz solidność ich realizacji. W ocenie będą brane pod uwagę wiek i możliwości uczniów.

Zdjęcia prac proszę przesłać na adres internetowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Wyniki konkursu będą ogłoszone na stronie internetowej szkoły około 10-12 kwietnia 2020, a nagrody wręczymy po powrocie do szkoły na specjalnie zorganizowanej uroczystości.

Zadanie dodatkowe dla wszystkich uczniów.

Temat: Wiosenny pejzaż.

Na formacie a4 naszkicuj ołówkiem, a później namaluj farbami wiosenny pejzaż z wykorzystaniem typowych motywów w postaci np. widoku budynków w otoczeniu kwitnących drzew, wiosennych kwiatów w ogrodzie. Zdjęcie pracy prześlij na podany wyżej adres mailowy.

Dariusz Młynarczyk

 

Zajęcia rewalidacyjne usprawniające techniki szkolne

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Proszę dokończyć zeszłoroczny Arkusz Egzaminacyjny z matematyki, który rozpoczęliśmy w klasie. www.cke.gov.pl

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Proszę dokończyć zeszłoroczny Arkusz Egzaminacyjny z matematyki, który rozpoczęliśmy w klasie. www.cke.gov.pl

Zadanie drugie

„Magiczny kwadrat”. Wpisz w wolne miejsca odpowiednie liczby tak, żeby suma w wierszach, kolumnach, oraz przekątnych była taka sama.

1

  3
  3  
    5

 

    4
6 3  
2    

 

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Proszę przerysować do zeszytu poniższą tabelkę. Wpisz w odpowiednie miejsca przykłady z życia wzięte.

I zasada dynamiki Newtona

Ruch

Spoczynek

Siła się równoważy

   

Brak siły

   

 

Zadanie drugie – „Magiczny kwadrat”. Wpisz w wolne miejsca odpowiednie liczby tak, żeby suma w wierszach, kolumnach, oraz przekątnych była taka sama.

  2

 

 

 

 3

 

  2

 

4

 

 

 2

 5

 

 3

 

  1

 

 

 

 

4

 

 

3

 

2

2

 

 

     1

 

 

5

3

 

3

 

 

Michał Becherka

 

Zajęcia biblioteczne

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

  1.   „Zwiadowcy Ruiny Gorlandu”  Rozdział 1

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

  1. „ Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 2

Tydzień 30.03-03.04 2020 r.

  1. „ Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 3

 

Tydzień 06 - 08.04 2020 r.

  1. „Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 4
  2. „Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 5
  3. „Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 6
  4. „Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 7
  5. „Zwiadowcy Ruiny Gorlandu” Rozdział 8

Wioletta Kubiak

 

Klasa 7

 

Geografia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Handel.

  • • Polska importuje głównie ropę naftową, gaz ziemny, maszyny oraz samochody, a eksportuje – meble, samochody osobowe, silniki spalinowe oraz sprzęt RTV i AGD.
  • • Głównymi partnerami handlowymi Polski są: Niemcy, Włochy, Francja, Rosja i Chiny.

Ćwiczenie 1

Do każdej z podanych informacji przyporządkuj właściwy termin:

eksport, import

  1. Firma farmaceutyczna z Poznania sprowadza z Austrii komponenty do produkcji leków.
  2. Firma motoryzacyjna z Dolnego Śląska sprzedała w maju wszystkie wyprodukowane skrzynie biegów do zakładów w Czechach.

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 Temat: Powtórzenie wiadomości.

Ćwiczenie 1

Poniższy tekst dotyczy jednego z zabytkowych obiektów w Polsce.

Obiekt ten stanowi przykład doskonale zachowanego renesansowego układu urbanistycznego, łączącego włoskie i środkowoeuropejskie style architektoniczne. Same miasto, nazywane perłą polskiego renesansu, zostało założone w XVI wieku na szlaku handlowym prowadzącym z Europy Zachodniej nad Morze Czarne. Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

 Opisany obiekt znajduje się w

  1. Zamościu.
  2. Krakowie.
  3. Warszawie.
  4. Toruniu.

Ćwiczenie 2

Zaznacz zestaw, w którym podano nazwy państw będących głównymi partnerami handlowymi Polski.

  1. Niemcy, Rosja, Białoruś.
  2. Niemcy, Rosja, Chiny.
  3. Francja, Portugalia, Włochy.
  4. Rosja, Chiny, Szwajcaria.

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Temat: Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego.

Na stronie internetowej www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela otwórz zakładkę edukacja, a następnie zdalne lekcje. Po otwarciu wybierz swoją klasę plan lekcji od 30.03-04.04 zapoznaj się z treścią lekcji i wykonaj poniższe ćwiczenie.

Ćwiczenie 1

Zaznacz podpunkty, w których wymieniono skutki kwaśnych opadów i mgieł.

  1. Degradacja roślinności.
  2. Zakwaszenie gleb.
  3. Nadmierne użyźnienie wód.
  4. Wzrost średniej temperatury powietrza.

Zapamiętaj!

  • • Głównymi źródłami zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego są przemysł, motoryzacja i rolnictwo.
  • • Na skutek przedostawania się zanieczyszczeń do atmosfery powstają kwaśne opady i smog.
  • • Zanieczyszczenie środowiska jest przyczyną m.in. chorób układu oddechowego i nowotworów.

 Justyna Oskroba

Biologia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Sprawdź, czy potrafisz- układ wydalniczy.

Ćwiczenie 1

Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących przyczyn kamicy nerkowej. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.

1.Jedną z głównych przyczyn powstania kamieni nerkowych jest częste zatrzymywanie moczu w nerkach lub pęcherzu oraz zagęszczenie moczu. P /F

2. Picie niewielkich ilości płynów pozwala zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych. P /F

3. Na tworzenie się kamieni nerkowych znaczny wpływ ma rodzaj diety i używanie dużych ilości soli. P/ F

Ćwiczenie 2

Przeszczep nerki był jedną z pierwszych udanych transplantacji. Początkowo takie operacje były trudne, ponieważ lekarze nie mieli wszystkich informacji o układzie odpornościowym. Mogło to prowadzić do odrzucania przeszczepów. Obecnie transplantacja nerki to częsty sposób leczenia ciężkich chorób nerek. Większą szansę powodzenia mają przeszczepy nerek pobranych od żywych dawców. Takie przeszczepy są możliwe, ponieważ człowiek może prawidłowo funkcjonować nawet z jedną nerką. W USA 50% transplantacji jest przeprowadzanych od żywego dawcy, podczas gdy w Polsce jest to tylko 3%.

Na podstawie tekstu wybierz właściwe zakończenie zdania i jego uzasadnienie. Przeszczep nerki jest możliwy

  1. od żywego dawcy, ponieważ 1. do prawidłowego funkcjonowania człowiek potrzebuje obu nerek.             
  2. wyłącznie od osoby zmarłej, ponieważ 2. człowiek może żyć bez obciążeń z jedną nerką.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Budowa i funkcjonowanie układu dokrewnego.

• Układ dokrewny tworzą gruczoły dokrewne, które produkują hormony i wydzielają je do krwi,

• Główne gruczoły dokrewne to: przysadka, tarczyca, nadnercza, trzustka, jądra i jajniki,

• Niektóre hormony regulujące jeden proces działają antagonistycznie (przeciwstawnie). Oznacza to, że efekt ich działania jest odwrotny.

Ćwiczenie 1

Funkcje hormonów

Nazwy hormonów

Nazwy gruczołów dokrewnych

Reguluje przemianę materii.

   

Odpowiada za reakcję organizmu na stres, m.in. przyspiesza pracę serca i podnosi ciśnienie krwi.

   

Regulują płodność kobiet oraz odpowiadają za powstanie żeńskich cech płciowych.

   

Powoduje uwolnienie glukozy z wątroby do krwi, przez co podwyższa stężenie tego cukru we krwi.

   

Pobudza komórki do podziałów, a przez to powoduje wzrost organizmu.

   

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Zaburzenia funkcjonowania układu dokrewnego.

  • • Równowaga hormonalna jest konieczna do prawidłowej pracy organizmu. Zbyt duże lub zbyt małe stężenie hormonu we krwi może prowadzić do rozwoju choroby.
  • • Nadczynność gruczołu oznacza, że wydziela on zbyt dużo hormonów. Niedoczynność gruczołu występuje, gdy wydziela on zbyt mało hormonów.

Zadanie 1

Gigantyzm to choroba wynikająca z nadmiernego wydzielania hormonu wzrostu w dzieciństwie. Objawem gigantyzmu jest olbrzymi, lecz proporcjonalny wzrost. Jeżeli nadmierne wydzielanie hormonu wzrostu zachodzi po zakończeniu dojrzewania, występuje choroba zwana akromegalią. Do jej objawów należy powiększenie: nosa, ust, języka, rąk i stóp.

  1. Podaj nazwę gruczołu produkującego hormon wzrostu………………………………..

Zadanie 2

Jod jest niezbędny do syntezy hormonów tarczycy.

  1. a) Podkreśl nazwę tego hormonu, do którego wytwarzania jest niezbędny jod. parathormon, tyroksyna, adrenalina, kortyzol
  2. b) Podaj przykład pokarmu bogatego w jod……………………………………………………….
  3. c) Wykreśl w poniższym stwierdzeniu wyraz tak, aby stwierdzenie było prawdziwe.

Nerwowość, nadmierny apetyt i zakłócenia w pracy serca mogą świadczyć o nadmiarze / niedoborze hormonu tarczycy.

 Justyna Oskroba 

Muzyka

16-20.03.2020 rok

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z życiem i twórczością Stanisława Moniuszki . Obejrzyj „Halkę” – Stanisława Moniuszki.

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się co to jest BALET, i dokonaj krótkiej charakteryzacji w zeszycie.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z narodowym tańcem polski – POLONEZ. Napisz notatkę uwzględniając metrum, tempo, oraz rzeczy charakterystyczne dla POLONEZA.

Kamil Latosiewicz

 

Plastyka
( kl 7-1h)

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Komiks czteroobrazkowy.

Podziel karton na cztery części. Za pomocą 4 rysunków wykonanych ołówkiem, opisz jakąś swoją przygodę. Może to być dowolne zdarzenie z twojego życia…..  najlepiej wesołe.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Komiks czteroobrazkowy cz.2.

Pokoloruj kredkami lub farbami plakatowymi komiks naszkicowany w ubiegłym tygodniu.

 Dariusz Młynarczyk

Doradztwo zawodowe

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Wymień swoje zdolności i umiejętności do pracy.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Wymień swoje predyspozycje zawodowe do zawodu który zamierzasz wykonywać.

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Odkrywanie swoich zainteresowań. Wymień swoje zainteresowania, opisz jak wpływają na twoja motywacje do pracy, oraz jak wpływają na twój relaks i odpoczynek po pracy.

 Kamil Latosiewicz

Klasa 8

 

WOS

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Na czym polega trójpodział władzy?

Wymień trzy rodzaje władzy.

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r. 

Temat: Na podstawie Konstytucji RP przedstaw trójpodział władzy w państwie polskim.

 

Konstytucja RP
Kliknij, aby przeczytać tekst konstytucji.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Sejm i Senat - władzą ustawodawczą.

Po zapoznaniu się z art. 95, 96 i 97 Konstytucji RP zapisz w zeszycie  odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Z ilu posłów składa się Sejm?
  2. Z ilu senatorów składa się Senat?
  3. Podaj różnice między wyborami do Sejmu, a do Senatu.

 

 

 Bogdan Oskroba

Geografia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

16-20.03.2020 rok

 

Temat: Urbanizacja w Ameryce.

  • Największe skupiska ludności w Ameryce znajdują się na wybrzeżu Atlantyku oraz w rejonie Wielkich Jezior. • Rozrastanie się miast prowadzi do łączenia się ich stref podmiejskich i powstawania obszarów nazywanych megalopolis.
  • Największe megalopolis w Ameryce to BosWash na wschodnim wybrzeżu. • Zbyt duży napływ ludności ze wsi do miast powoduje powstawanie dzielnic nędzy – slamsów. Ich mieszkańcy zmagają się z licznymi problemami (m.in. z wysoką przestępczością).

Ćwiczenie1

Podziel wymienione regiony na słabo i gęsto zaludnione. Wpisz we właściwych miejscach  odpowiednie litery.

 A – wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych, B – Archipelag Arktyczny, C – Nizina Amazonki, D – rejon Wielkich Jezior, E – Grenlandia, F – Góry Skaliste, G – południowa część brazylijskiego wybrzeża Atlantyku, H – Patagonia

Obszary słabo zaludnione:

Obszary gęsto zaludnione:

Justyna Oskroba 

 Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 

Temat: Kanada – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa.

  • • Układ stref klimatycznych w Kanadzie to efekt ukształtowania powierzchni Ziemi, cyrkulacji powietrza oraz rozkładu prądów morskich.
  • • W centrum Kanady występują różnice wartości temperatury powietrza sięgające nawet 70°C.
  • • Kanada jest liczącym się producentem wielu płodów rolnych oraz surowców mineralnych.

Ćwiczenie 1

Skreśl zbędne wyrazy w zdaniach tak, aby podane informacje były prawdziwe.

  1. Stolicą Kanady jest Ottawa / Montreal.
  2. Największym miastem Kanady jest Montreal / Toronto.
  3. W Kanadzie mieszka mniej / więcej ludności niż w Polsce.
  4. Kanada charakteryzuje się małą / dużą gęstością zaludnienia.

Ćwiczenie 2

Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe lub literę F – jeśli jest fałszywe.

  1. Farmy w Kanadzie są nastawione na zaspokajanie potrzeb żywieniowych właścicieli i ich rodzin. P /F
  2. Kanadyjskie farmy cechuje wysoki poziom mechanizacji. P/ F
  3. Farmy w Kanadzie mają niewielką powierzchnię. P/ F

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Temat: Stany Zjednoczone – potęga gospodarcza świata.

  • • Stany Zjednoczone to najlepiej rozwinięte gospodarczo państwo na świecie. • Kraj ten posiada bogate złoża wielu surowców mineralnych, między innymi ropy naftowej, gazu ziemnego, węgla kamiennego i rud miedzi.
  • • Oprócz tradycyjnych działów przemysłu bardzo ważną rolę w Stanach Zjednoczonych odgrywa przemysł zaawansowanych technologii.
  • • W Stanach Zjednoczonych powstała pierwsza na świecie technopolia – Dolina Krzemowa.

Na podstawie podręcznika oraz innych źródeł informacji wykonaj ćwiczenia:

Ćwiczenie 1

Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe lub literę F – jeśli jest fałszywe.

  1. Stany Zjednoczone są największym eksporterem towarów na świecie. P/ F
  2. Stany Zjednoczone są największym importerem towarów na świecie. P/ F
  3. Stany Zjednoczone mają największy udział w tworzeniu produktu światowego brutto. P/ F
  4. Stany Zjednoczone są światowym liderem pod względem inwestycji zagranicznych. P/ F
  5. Gospodarka Stanów Zjednoczonych jest określana jako gospodarka oparta na zasobach. P/ F
  6. Stany Zjednoczone należą do największych producentów i konsumentów żywności na świecie. P /F

Ćwiczenie 2

Podkreśl trzy spośród wymienionych czynników, które miały wpływ na lokalizację i rozwój Doliny Krzemowej.

  1. Położenie w pobliżu uniwersytetów i centrów badawczych.
  2. Równinna rzeźba terenu.
  3. Stosunkowo niewielka odległość od rynków zbytu.
  4. Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej.

E. Duża liczba bogatych i nieobawiających się ryzyka inwestorów.

Justyna Oskroba 

Biologia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

16-20.03.2020 rok

Temat: Drapieżnictwo. Roślinożerność.

  • Drapieżnictwo polega na tym, że jeden gatunek (drapieżnik) odnosi korzyści, a drugi (ofiara) ponosi straty. Drapieżniki atakują, zabijają i zjadają swoje ofiary. • Do przystosowań drapieżników do polowania należą m.in.: lepki język, dobry wzrok, ostre kły, ostre pazury, dziób, maskujące ubarwienie. •  Strategie polowań drapieżników to m.in.:  tworzenie pułapek, stosowanie wabików, upodabnianie się do podłoża, paraliżowanie ofiary. •  Do przystosowań ofiar ułatwiających im unikanie drapieżników należą m.in.: kamuflaż, wytwarzanie toksycznych substancji, pancerze. •  Do przystosowań umożliwiających roślino- żercom pobieranie i trawienie pokarmu roślinnego należą: wyspecjalizowane aparaty gębowe, odpowiednie dzioby i zęby, długie jelita, a u przeżuwaczy: czterokomorowy żołądek i obecność mikroorganizmów trawiących celulozę w przewodzie pokarmowym. •  Do przystosowań roślin związanych z obroną przed zgryzaniem należą: przekształcanie liści w ciernie, produkcja związków o odstręczającym smaku lub zapachu, upodabnianie się do środowiska lub niejadalnych gatunków.

Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, czy na podstawie kształtu i budowy ptasiego dzioba można ocenić, jakim pokarmem ten ptak się żywi.

Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego długie przebywanie pokarmu w układzie pokarmowym umożliwia jego dokładniejsze trawienie.

 Justyna Oskroba 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Pasożytnictwo.

  • • Pasożytnictwo jest zależnością, w której pasożyt żyje kosztem drugiego osobnika zwanego żywicielem.
  • • Pasożyty zewnętrzne (np. kleszcz pospolity, pchła psia) żyją na powierzchni ciał żywicieli, a pasożyty wewnętrzne (glista ludzka, tasiemiec uzbrojony) – wewnątrz ich ciał.
  • • Przystosowania pasożytów do prowadzonego przez nie trybu życia to m.in.: narządy czepne,

zanik niektórych narządów, wchłanianie pokarmu całą powierzchnią ciała, wytwarzanie dużej liczby jaj.

  • • Pasożyty mogą powodować groźne choroby (np. tasiemczycę, glistnicę, świerzb). Niektóre pasożyty mogą także przenosić bardzo niebezpieczne choroby (np. boreliozę i kleszczowe zapalenie opon mózgowych).

Ćwiczenie 1

  1. Pająk krzyżak żywi się setkami zwierząt różnych gatunków, które z reguły są mniejsze od niego. Ofiary łowi za pomocą specjalnych pułapek (pajęczyn). Następnie zabija je jadem i wysysa z nich wnętrzności.
  2. Kleszcz wykorzystuje kilku żywicieli, na których pasożytuje przez jakiś czas. Swoje ofiary wyczuwa za pomocą specjalnych narządów zmysłów. Ma aparat gębowy, który umożliwia mu przyczepienie się do skóry żywiciela i wysysanie krwi.

Podaj nazwy sposobów odżywiania się krzyżaka i kleszcza.

krzyżak ogrodowy: 

kleszcz pospolity:

  Uzupełnij tabelę. Wpisz po dwa przykłady przystosowań krzyżaka i kleszcza do ich trybów życia.

Krzyżak ogrodowy

Kleszcz pospolity

   
   

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r. 

 

Temat: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.

Na stronie internetowej www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela otwórz zakładkę edukacja, a następnie zdalne lekcje. Po otwarciu wybierz swoją klasę plan lekcji od 30.03-04.04 zapoznaj się z treścią lekcji. Po zapoznaniu się z tematyką zajęć wykonaj ćwiczenia:

Ćwiczenie 1

Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących zależności nieantagonistycznych.

Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.

  1. W interakcjach nieantagonistycznych obie strony zawsze odnoszą korzyści. P/ F
  2. Mutualizm jest interakcją, w której zyskują dwa zaangażowane w nią gatunki. P/ F
  3. Komensalizm jest zależnością, w której żaden gatunek nie ponosi strat. P /F

Ćwiczenie 2

Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących mikoryzy.

Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.

  1. Mikoryza polega na współpracy grzybów z korzeniami roślin. P /F
  2. Mikoryza polega na wnikaniu komórek korzeni drzew do wnętrza strzępek grzybów. P/ F
  3. Preparaty mikoryzowe są wykorzystywane nie tylko w leśnictwie, lecz także w ogrodnictwie. P/ F

Zapamiętaj!

  • • Zależności nieantagonistyczne (dodatnie) przynoszą korzyści przynajmniej jednej ze stron i nie powodują żadnych strat.
  • • Mutualizm jest związkiem przynoszącym korzyści obu stronom. Wyróżnia się dwa rodzaje mutualizmu: symbiozę i protokooperację. Przykładami symbiozy są: mikoryza i współżycie bakterii brodawkowych z roślinami

motylkowatymi. Przykładem kooperacji jest związek między bąkojadami a antylopami.

  • • Komensalizm to interakcja nieantagonistyczna, przynosząca korzyści tylko jednej stronie. Przykładem jest zależność między lwami a hienami, które korzystają z resztek zdobyczy upolowanej przez lwy.

 Justyna Oskroba 

Doradztwo zawodowe

Tydzień 16 - 20.03.2020 rok

Rozmowa kwalifikacyjna  - za pomocą dostępnych źródeł informacyjnych, zapoznaj się  na czym polega i na co zwrócić uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

Na podstawie dostępnych źródeł internetowych dokonaj swoich celów edukacyjnych i zawodowych.

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Współczesny rynek pracy. Dokonaj analizy bezrobocia w Polsce. Opisz możliwość znalezienia pracy w swoim wybranym zawodzie na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym, i europejskim. Wyszukaj ofert pracy.

Kamil Latosiewicz

 

Przygotowanie do egzaminu

Egzamin ósmoklasisty - język polski.

 

Arkusz egzaminacyjny

Kliknij, aby zobaczyć arkusz egzaminacyjny.

 

 

 

Wszystkie prawa zastrzeżone przez ZSSGŁOWNO
stronę zaprojektowała i wykonała firma SERVPARK