ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH
95-015 Głowno
ul. Kopernika 26a
tel./fax (42) 719-08-54
.

Spis treści

SP 4-6 - wych. A. Parol

Klasa 4-6
wych. Agnieszka Parol

 

 

Religia

Tydzień 16-20 marca 2020 r.


Temat: Poznajemy Pismo Święte.

Zapoznaj się z fragmentem Łk. 15. 1-7. Narysuj zagubioną owieczkę - pomaluj ją.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.


Temat: Przypomnij sobie poznane modlitwy.

Wysłuchaj Mszy Świętej w telewizji.

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Zastanów się nad znaczeniem różnych potraw w święconce.
Narysuj i pokoloruj koszyczek ze święconką.
Wysłuchaj Mszy Świętej w telewizji.

Marzena Wrońska
 

Język polski

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 

1.Przepisz starannie tekst do zeszytu. Podkreśl wszystkie wyrazy z „rz”.

Na dworzec przyjechałem na rowerze. Grzeczny klejarz drzemiący na peronie poinformował mnie, że pociąg z Łodzi Kaliskiej przez Kołobrzeg do Sandomierza odjedzie za trzy godziny. Usiadłem w poczekalni na skrzypiącym krześle i przeglądałem stare gazety. Pogoda psuła się, znad morza wiał ostry północny wiatr wzbijający kurz, zachmurzone niebo zapowiadało burzę. Spłoszone grzmotami mewy z krzykiem krążyły nad przetaczanym na sąsiedni tor dalekobieżnym pociągiem pasażerskim.

2.Ułóż trzy zdania z wybranymi z tekstu podkreślonymi wyrazami. 

Marta Dziuda

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 Klasa 4

Temat: Cechy baśni.

  1. Przypomnij sobie baśń „Kopciuszek”.
  2. Wklej do zeszytu poniższe obrazki:

Wklej do zeszytu.

Płatki do wycięcia.

 

 bajka

Wklej do zeszytu poniższy obrazek, dokończ zdanie:

 ba

Chciałabym, aby moje pantofelki nosiła osoba, która jest ..................................., .................................. i ..................................................... .

Odpowiedzi możesz przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Karta pracy

Kim jesteś, Kopciuszku?

 

  1. Ustal, które z podanych stwierdzeń na temat Kopciuszka są prawdziwe. Jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, zakreśl P, jeśli fałszywe – F.

Tytułowa bohaterka miała wiele zalet.

P

F

Kopciuszek to półsierota.

P

F

Dziewczynka była spokrewniona z wróżką.

P

F

Na co dzień bohaterka wyglądała szykownie.

P

F

Kopciuszek nie przejmował się szyderstwami sióstr i macochy.

P

F

 

 Klasa 5

Temat: Co jest w życiu najważniejsze?

  1. Przeczytaj z podręcznika fragment baśni „Knyps z Czubkiem”.
  2. Gdzie i kiedy toczy się akcja utworu?
  3. Kim są bohaterowie?
  4. Napisz plan wydarzeń.

Odpowiedzi możesz przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Klasa 6

 Temat: Pierwsza miłość.

  1. Przeczytaj z podręcznika tekst ze str.73-74 „Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek”.
  2. Napisz plan wydarzeń.
  3. Scharakteryzuj krótko narratora oraz bohaterów.
  4. Uzupełnij kartę pracy.

 Kto 2

Proszę o przesyłanie wykonanych zadań na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Marta Dziuda

 

Język angielski

 

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Klasa 4

 
Przypomnij nazwy kolorów i cyfr 1-20. Zrób karty pracy.

an 1

 

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 

 

an 2

 Klasa 5-6

Powtórz słownictwo związane z jedzeniem. Wypisz co lubisz I like i czego nie lubisz I don`t like.

 

 

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

 

ang 2

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 

ang 3

 

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

ang 4

 

 

Historia

(Korzystaj ze strony gov.pl - zakładka Usługi dla obywatela/Edukacja/Nauka online/Zdalne lekcje)

Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe na swojej stronie internetowej gwo.pl oferuje  uczniom,
w ramach zdalnego nauczania,
kilkadziesiąt historycznych filmów edukacyjnych - zachęcam do oglądania tych filmów.

 

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Bitwa pod Grunwaldem 1410 r.

Korzystając ze szkolnego podręcznika lub z historycznych wiadomości uzyskanych w Internecie zapoznaj się z przebiegiem bitwy pod Grunwaldem. Obejrzyj reprodukcję obrazu Jana Matejki pt. "Bitwa pod Grunwaldem".    

Obejrzyj film pt. "Bitwa pod Grunwaldem" - https://gwo.pl/bitwa-pod-grunwaldem-p4409

 

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 Temat: Zakończenie wojny - I pokój toruński 1411 r.

Przedstaw postanowienia pokoju toruńskiego i zaznacz je na mapie.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Temat: Społeczeństwo i gospodarka Polski w XIV i XV w.

  1. System feudalny. Podział na trzy stany.
  2. Zakładanie nowych wsi.
  3. Trójpolówka.

Bogdan Oskroba

Informatyka
(Lekcje pobrane ze strony gov.pl - zakładka
Usługi dla obywatela/Edukacja/Nauka online/Zdalne lekcje).

 

Korzystaj również ze strony https://www.youtubekids.com/

Tydzień 16 - 20.03 2020 rok 

 

Lekcja 1. W poszukiwaniu skarbu - duszek w labiryncie.

Dowiem się jak poruszać duszkiem za pomocą klawiszy klawiatury po planszy.

 

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

 

Lekcja 2. Power Point - moja książka.

Dowiem się, opowiadać historie tak, aby były ciekawsze dla odbiorców. Nauczę się, jak przedstawić historię w MS Office.

Przygotuj projekt prezentacji na dowolny temat.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

Lekcja 3. Power Point – przepiśnik.

Nauczę się dodawać dźwięk do prezentacji. Zrobię „przepiśnik" z ulubionymi daniami, który będzie ilustrowany i omówiony (dźwięk w prezentacji).

 

Bogdan Oskroba

Muzyka

 

Kontakt z nauczycielem – przesyłanie kart pracy lub prac zaliczeniowych na adres e-mail.

TEL: 693-763-360

E-MAIL : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

FACEBOOK: https://www.facebook.com/kamil.latosiewicz?ref=bookmarks

 

Tydzień 16 - 20.03 2020 rok

 Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z życiem i twórczością Fryderyka Chopina. Wysłuchaj minimum 3 dowolnych utworów Fryderyka Chopina.

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z podziałem instrumentów perkusyjnych oraz z ich brzmieniem.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

KLASA - 4

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z narodowym tańcem polski – MAZUR. Napisz notatkę uwzględniając metrum, tempo, oraz rzeczy charakterystyczne dla MAZURA.

KLASA - 5

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z narodowym tańcem polski – KRAKOWIAK. Napisz notatkę uwzględniając metrum, tempo, oraz rzeczy charakterystyczne dla KRAKOWIAKA.

KLASA - 6

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z narodowym tańcem polski – KUJAWIAK I OBEREK. Napisz notatkę uwzględniając metrum, tempo, oraz rzeczy charakterystyczne dla KUJAWIAKA I OBERKA.

Kamil Latosiewicz

 

Tydzień 06.04 – 10.04.2020 rok

 

KLASA - 4 

TEMAT: Wielkanoc. Tradycje wielkanocne: obrzędy i zwyczaje.

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych zapoznaj się z tradycjami wielkanocnymi w Polsce i zapisz je w zeszycie. Dodatkowo wysłuchaj utworu: 

 

KLASA – 5

TEMAT: Chór – rodzaje oraz znaczenie.

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych napisz notatkę do zeszytu. W notatce uwzględnij co to jest chór i jakie są rodzaje, oraz jaki jest podział na glosy. 

 

KLASA – 6

TEMAT: Polifonia i homofonia - znaczenie terminów

Na podstawie podręcznika oraz dowolnych źródeł internetowych napisz notatkę do zeszytu opisując terminy POLIFONIA i HOMOFONIA.

 Kamil Latosiewicz

Technika

Tydzień 16 - 20.03 2020 r.

Wydrukujcie kartę pracy, a jak nie będzie to możliwe, przepiszcie ćwiczenia do zeszytu.
Załóżcie teczkę i wkładajcie do niej wydruki.
Wszystkie prace zostaną sprawdzone i ocenione.

Karta pracy

Na drodze   

1. Na poniższym rysunku podpisz wskazane części drogi.

  t1

2. Wpisz w tabeli cechy charakterystyczne dla danej grupy znaków pionowych.                  

Grupa znaków

Kolory

Kształt

Znaki ostrzegawcze

   

Znaki zakazu

   

Znaki nakazu

   

Znaki informacyjne

   

 

 

Tydzień 23 - 27 marca 2020 r.

Karta pracy

Piechotą po mieście     

1. Narysuj znaki – informacyjny i ostrzegawczy – które są ustawiane przy przejściu dla pieszych.

 t8

2. Opisz na podstawie ilustracji, jakie czynności powinni wykonać piesi,
aby bezpiecznie przejść przez jezdnię w każdej z ukazanych sytuacji.

 t2

3. Napisz, czy po drodze przestawionej na fotografii mogą poruszać się piesi. Uzasadnij swoją odpowiedź.

 t3

4. Zamaluj kółeczko obok prawidłowego dokończenia każdego zdania.

  • Przedstawiony znak wyznacza
    • Początek strefy zamieszkania, w której pieszy może poruszać się cała szerokością drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdami.
    • początek strefy zamieszkania, w której osoby idące pieszo mają pierwszeństwo jedynie przed rowerami i motorowerami.
    • miejsce do gry w piłkę. t4

 

  • Znak „Zakaz ruchu pieszych” obowiązuje
    • w strefie ograniczonej prędkości.
    • w dni powszednie w godzinach 7–21.t5
    • po tej stronie drogi, po której jest umieszczony znak.

 

  • Znak widoczny na ilustracji informuje o
    • przebywaniu w miejscu przeznaczonym do przechodzenia pieszych w poprzek drogi.
    • możliwości przechodzenia pieszych nad jezdnią w sposób wskazany na znaku.t6
    • wjeździe do tunelu i nakazuje włączenie świateł mijania.

 

  • Znak przedstawiony obok powinien się znajdować
    • na drodze często uczęszczanej przez dzieci.t7
    • w strefie niedostępnej dla rowerzystów.

 

 

Klasa 5

Temat: Cenny surowiec – drewno.

Drewno to surowiec otrzymywany ze ściętych drzew. Wykorzystywany jest przez ludzi od najdawniejszych czasów, głównie ze względu na łatwą dostępność i obróbkę. Dla przemysłu najcenniejszą część drzewa stanowi pień. Składa się on z kilku warstw: rdzeń, słoje, kora, miazga, łyko. Zastosowanie drewna to: gospodarstwo domowe, kultura i sztuka, budownictwo, rolnictwo i ogrodnictwo.

  1. Napisz, dlaczego – według Ciebie – drewno jest cennym surowcem.

bd1

 

  1. Odszukaj w diagramie nazwy przedmiotów wykonanych z drewna. Następnie uzupełnij tabelę.

 bd2

Klasa 6

 Temat: Dom bez tajemnic.

Domy różnią się wielkością i kształtem, jednak budowa każdego z nich przebiega w podobny sposób. Poszczególne etapy pracy wykonują różni specjaliści. Budynek wznoszony jest na podstawie projektu tworzonego przez architekta. Na miejscu budowy musi zostać przeprowadzony pomiar gruntów. Jest to zadanie geodety. Następnie robotnicy budowlani kopią dół pod fundamenty. Ściany wznosi murarz, natomiast cieśla buduje drewnianą konstrukcję dachową. Pokrycie dachu wykonuje dekarz. Kiedy mury i dach są już gotowe, monter wstawia okna i drzwi. Ostatni etap budowy domu odbywa się w zamkniętym pomieszczeniu. Elektryk kładzie w ścianach instalację elektryczną, a hydraulik montuje instalacje:wodno-kanalizacyjną i centralnego ogrzewania.

  1. Wypisz w punktach kolejne etapy budowy domu.

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Przyporządkuj opisy do nazw zawodów związanych z etapami budowy domu.

bd3

 

Bogusława Długołęcka

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Klasa 4

    

Temat: Rowerem w świat.

 

Dlaczego warto jeździć rowerem?

Rower jest dla wielu ludzi podstawowym środkiem transportu. Można nim dojechać tam, gdzie nie kursują autobusy czy pociągi, oraz szybko przemieszczać się zatłoczonymi ulicami. Pojazd ten pozwala poruszać się nie tylko po mieście. Obecnie wytycza się także rowerowe szlaki turystyczne. Przebiegają one równymi rodzajami dróg, a nawet leśnymi czy polnymi ścieżkami. Jazda rowerem to jednak przede wszystkim świetna zabawa oraz doskonały sposób na zachowanie dobrej kondycji i zdrowia.

Ćwiczenie 1

Wymień korzyści, które daje poruszanie się rowerem.

 

Klasa 5

Temat:Wypadki na drogach                         

1 Podkreśl właściwe dokończenie każdego zdania.

  • Przejazd kolejowy wolno przekracza
  • wtedy, gdy są otwarte zapory / w trakcie opuszczania zapór.
  • Aby dba
  • o bezpieczeństwo swoje oraz innych osób, należy często ogląda
  • się za siebie / przestrzega
  • przepisów ruchu drogowego.
  • Przez torowisko trzeba przechodzi
  • tylko w wyznaczonych miejscach / na dowolnym odcinku, ale w szybkim tempie.

                                                                  

2 Postaw znak „x” obok rysunków przedmiotów, które powinny się znaleźć w apteczce zabieranej na szkolną wycieczkę.

 

bo5

3 Połącz numery telefonów alarmowych z nazwami instytucji, od których można uzyskać pomoc w razie wypadku.

997                              pogotowie ratunkowe

998                              policja

999                              centrum powiadamiania ratunkowego

112                              straż pożarna

 

Klasa 6

Temat:Domowe urządzenia elektryczne.

  1. Na ilustracji przedstawiono

bo2

  1. tabliczkę znamionową.
  2. kartę gwarancyjną.
  3. etykietę energetyczną.
  4. instrukcję obsługi.

2. Uzupełnij schemat - wpisz w puste pola korzyści płynące z wynalezienia pralki automatycznej i pralkosuszarki.

bo6

  1. Połącz symbole z nazwami.

bo3

Bogusława Długołęcka

 

 

Plastyka 

Tydzień 16-20 marca 2020 r. 

Temat: Wiosna w sadzie.

Na kartonie o formacie a4, w  kolorze zielonym namaluj brązową farbą kontury drzew. Do gałązek poprzyklejaj niewielkie kawałeczki białej lub różowej bibuły, tak aby przypominały kwiaty.

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Człowiek przy pracy.

Szkic ołówkiem. Na kartonie o formacie a4 narysuj postać wykonującą dowolne zajęcie.  Zadbaj o to, aby poza postacią zakomponować rysunkowo tło na całym kartonie.

UWAGA: Jeśli masz możliwość - zakończonej pracy zrób zdjęcie i prześlij na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .Poproś o pomoc Rodziców.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Plastyka i zkka

Temat: Projekt pisanki wielkanocnej (Świąteczny Konkurs Plastyczny).

Na kartonie a4 należy naszkicować możliwie duży kontur jajka. Kontur należy pokryć dowolnymi motywami (młodsi uczniowie- np. paski, kropki, kwadraty, trójkąty; starsi- motywy kojarzące się z Wielkanocą – zając, baranek, bazie, koszyk z kolorowymi pisankami). Przygotowany rysunek należy pokolorować kredkami lub pastelami, pomalować farbami, wykleić plasteliną lub kolorowymi papierkami. Najbardziej cenione będą oryginalne i własne pomysły oraz solidność ich realizacji. W ocenie będą brane pod uwagę wiek i możliwości uczniów.

Zdjęcia prac proszę przesłać na adres internetowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

Wyniki konkursu będą ogłoszone na stronie internetowej szkoły około 10-12 kwietnia 2020, a nagrody wręczymy po powrocie do szkoły na specjalnie zorganizowanej uroczystości.

Dariusz Młynarczyk

Wychowanie fizyczne

 

Tydzień 16-20.03.2020 r.

Zalecam wykonanie niżej wymienionych ćwiczeń 3-4 razy w tym tygodniu, pilnujcie by czas ćwiczenia nie przekraczał 30 minut. Pamiętajcie by kompleksowo trenować cały organizm, wykonując ćwiczenia od pozycji wysokich (w staniu) do niskich izolowanych (w leżeniu).

Poniżej przedstawiam kilka przykładowych ćwiczeń do wykonania na ten tydzień.

  1. Bieg (może być w miejscu).
  2. Ćwiczenia w biegu (skipy, nakładania i odwodzenia nóg).
  3. Krążenia ramion (przód, tył, do wewnątrz, na zewnątrz).
  4. Skłony tułowia (we wszystkich formach i płaszczyznach).
  5. Ćwiczenia rozciągające kończyny dolne (siad prosty, siad prosty rozkroczny, siad płotkarski).
  6. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha (skłony tułowia z leżenia-brzuszki).
  7. Ugięcia ramion w podporze leżąc przodem (pompki, dla ułatwienia oprzyj jedno kolano o podłogę).
  8. Ćwiczenie równoważne (np. półwaga przodem-jaskółka).

Drogi uczniu pamiętaj by ćwiczenia wykonywać w stroju sportowym!

Pamiętaj również by po wykonanych ćwiczeniach zadbać o higienę osobistą.

Co tydzień będą zamieszane dla Was kolejne zestawy ćwiczeń.

Pozdrawiam

Sylwia Rubacha

 

Tydzień 23-27.03.2010 r.

 

Drogi Uczniu,

pamiętaj by do ćwiczeń przebrać się w strój sportowy. Zachęcam do wykonania niżej wymienionych ćwiczeń 3-4 razy w tym tygodniu. Pilnuj by czas ćwiczeń nie przekraczał 30 minut. Pamiętaj by kompleksowo trenować cały organizm, wykonując ćwiczenia od pozycji wysokich (w staniu) do niskich izolowanych (w leżeniu).

Poniżej przedstawiam kilka przykładowych ćwiczeń do wykonania na ten tydzień.

  1. Bieg (może być w miejscu).
  2. Ćwiczenia w biegu (skipy, bieg z wysokim uniesieniem kolan i klaśnięciem w prawe i lewe kolano, bieg z wysokim uniesieniem kolan i klaśnięciem pod nogą wymachową).
  3. Krążenia ramion (przód, tył, do wewnątrz, na zewnątrz).
  4. Skłony tułowia (we wszystkich formach i płaszczyznach).
  5. Ćwiczenia rozciągające kończyny dolne (siad prosty, siad prosty rozkroczny, siady płotkarski).
  6. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha (skłony tułowia z leżenia-brzuszki).
  7. Ugięcia ramion w podporze leżąc przodem (pompki, dla ułatwienia oprzyj jedno kolano o podłogę).
  8. Ćwiczenie równoważne (np. stanie na prawej i lewej nodze, półwaga przodem-jaskółka).

Pamiętaj by po wykonanych ćwiczeniach zadbać o higienę osobistą.

                                                                                     Sylwia Rubacha

 

Tydzień 30.03.-3.04.2020 r.

Przedstawiam propozycję zestawu ćwiczeń do wykonania w domu w ramach lekcji wychowania fizycznego. Proponuję by ćwiczenia wykonywać 3-4 razy w tygodniu. Jeżeli chcecie – możecie ćwiczyć codziennie. Pamiętajcie jednak by czas ćwiczeń nie przekraczał 30 minut. Ćwiczcie w odpowiednim do tego stroju sportowym. Pamiętajcie również by zadbać o higienę osobistą po wykonanych ćwiczeniach.

  1. Marsz w miejscu (45 sekund).
  2. Lekki trucht w miejscu (45 sekund).
  3. Bieg w miejscu z krążeniem prawą/lewą ręką w przód (10 powtórzeń prawe ramię, 10 powtórzeń lewe ramię).
  4. Bieg w miejscu z krążeniem prawą/lewą ręką w tył (10 powtórzeń prawe ramię, 10 powtórzeń lewe ramię).
  5. Skip A (ćwiczymy 2x10 sekund dziewczęta – 20 sekund odpoczywamy, 2x15 sekund chłopcy – 30 sekund odpoczywamy między seriami).
  6. Skip C (jak wyżej).
  7. Podskoki z naprzemiennymi wymachami rąk w górę (10 powtórzeń).
  8. Podskoki obunóż (10 powtórzeń dziewczęta, 15 powtórzeń chłopcy).
  9. Skręty tułowia stojąc (ramiona wyprostowane w bok, patrzymy się za ręką która jest z tyłu, 10 powtórzeń).
  10. Krążenia bioder (10 powtórzeń w każdą stronę).
  11. Krążenia kolan (do środka, na zewnątrz, razem w obie strony).
  12. Przysiady (w 2 seriach, 10 powtórzeń dziewczęta, 20 powtórzeń chłopcy).
  13. Siad prosty – ćwiczenie rozciągające (siad z wyprostowanymi nogami, nogi proste w kolanach, chwytamy się za stopy, wytrzymujemy w tej pozycji 5 sekund; wykonujemy 2 serie tego ćwiczenia).
  14. Siad rozkroczny – ćwiczymy jak wyżej, nogi są ustawione w rozkroku.
  15. Ugięcia tułowia z leżenia tyłem tzw. „brzuszki” – wykonujemy 10 powtórzeń dziewczęta, 20 powtórzeń chłopcy; ćwiczenie wykonujemy w 2 seriach.
  16. Ćwiczenia uspokajające organizm – luźne podskoki, rozluźnienie mięsni kończyn dolnych i górnych, ćwiczenia oddechowe (wdech – unosimy ręce do góry, wydech – opuszczamy ręce w dół; pamiętamy o zasadzie wdech nosem – wydech ustami).

Sylwia Rubacha

 

Wychowanie do życia w rodzinie

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Klasa 5-6        

Temat: Poszukiwany: przyjaciel.

Cel ogólny: Ukazanie istoty przyjaźni.

„Kto znalazł przyjaciela –znalazł skarb”

Łatwiej jest pokonać problemy, trudności, kiedy wiemy, że możemy na kogoś liczyć i że ten ktoś nas wspiera.

 

Przyjaźń

  • nie można jej kupić, jest darem,
  • patrzy w tym samym kierunku (wspólne zainteresowania, poglądy...)
  • szuka dobra drugiej osoby,
  • uwrażliwia,
  • akceptuje, rozumie,
  • jest bezinteresowna,
  • fundamentem jej jest szczerość, otwartość, zaufanie,
  • daje wolność drugiej osobie, pozwala jej być sobą, a także przyjaźnić z innymi osobami,
  • uczy słuchania siebie nawzajem, empatii,
  • pomaga przetrwać trudy i cierpienia,
  • uczy mądrości życiowej,
  • mobilizuje do rozwoju.

Jeśli chcesz znaleźć przyjaciela, najpierw sam stań się nim dla innych.

 

Cechy fałszywej przyjaźni:

  • zakłamanie,
  • interesowność,
  • chęć rządzenia drugim człowiekiem,
  • narzucanie swojego zdania,
  • dążenie do tego, żeby mieć przyjaciela a samemu nim nie być.

 

DOBRA RADA

Aby być lubianym, mieć kolegów, przyjaciół, trzeba przede wszystkim nauczyć się słuchać
z życzliwością, uwagą i bez udzielania rad, chyba że nas o to proszą.

 

Praca domowa (dla chętnych)

Pomyśl: Kto jest Twoim przyjacielem?

Jeżeli nie masz przyjaciela czy chciałbyś go mieć?

Jakie cechy powinien mieć Twój przyjaciel.

Monika Zielińska

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

 

mz111

 

mz12

 

Monika Zielińska

 

 

Logopedia

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Ćwiczenia 

Ćwiczenia słuchowe:                                                                                                                                 ●rozpoznawanie odgłosów przedmiotów z otoczenia- pod blatem stołu w sposób niewidoczny dla dziecka demonstrujemy dźwięki przedmiotów z otoczenia - kluczy, nożyczek, dzwonka,  itp.        

●Dziecko zgaduje jakie słowo zostało wypowiedziane- dorosły wypowiada mniej znane długie słowa  z podziałem na sylaby, głoski.

Ćwiczenia oddechowe – utrwalanie prawidłowego toru oddechowego (wdech nosem, wydech ustami -zdmuchiwanie z dłoni piórek, kawałków bibuły, zdmuchiwanie świecy).                           
Pamiętamy, aby w stanie spoczynku, buzia była zawsze zamknięta, a oddychanie odbywało się przez nos. 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych przygotowujące do prawidłowej artykulacji głosek szumiących (sz, ż, cz, dż). Wargi-cmokanie, prychanie, zaciskanie warg, szeroki uśmiech. Język-kląskanie, przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu przy szeroko otwartych ustach, przytrzymywanie języka nieruchomo u góry przy podniebieniu).

Ćwiczenia artykulacyjne. Przypomnienie prawidłowej artykulacji głoski „sz”-naśladowanie szumu wiatru (język ma być u góry przy podniebieniu, usta ściągnięte do przodu). Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „sz” w sylabach (sza, szu, szo, asz, esz, oszo, yszy itp.) oraz wyrazach (dziecko powtarza wypowiadane przez dorosłego słowa (szufelka, klosz, kasza, kryształ itp.) oraz samodzielnie wymyśla słowa.

Ćwiczenia pamięci słuchowej -wykonywanie poleceń złożonych 3-elementowych. Na stole umieszczamy kilka przedmiotów lub wykorzystujemy przedmioty w otoczeniu. Wypowiadamy polecenie np.: daj kubek, telefon i klucz, daj klucz, nóż i czerwony klocek (są w różnych kolorach), przynieś klucz, podskocz, zapnij guzik, schowaj kredkę do plecaka, schowaj długopis do kieszeni, schowaj gumkę do kubka itp. Polecenie wypowiadamy w całości, nie ułatwiamy dziecku rozbijając na poszczególne zadania.

W oparciu o książki z obrazkami dostępne w domu ćwiczymy budowanie zdań prostych i rozwiniętych.

Zabawa  w przeciwieństwa. Osoba dorosła zapisuje na kartce przymiotnik –cechę, dziecko dopisuje przeciwieństwo (jasny-ciemny, zimny-ciepły, ostry-tępy, biały-czarny, odważny- lękliwy, wąski-szeroki, płaski-wypukły, dobry-zły, pełny-pusty, prosty-krzywy, słodki- kwaśny itp.).  

Proponuję, aby ćwiczenia wykonywać, co najmniej 1 raz w tygodniu. Ćwiczenia przewidziane na zajęcia trwające około 30 min.

Małgorzata Romanowska

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

-Ćwiczenia oddechowe mają na celu zwiększenie pojemności płuc i tworzenie nawyku oddychania przez nos (1. Duży powolny wdech nosem przy zamkniętych ustach i bez zatrzymania powietrza. Powolny wydech, wargi ułożone jak przy wymawianiu głoski „u”. 2. Chuchamy na ręce, czy gorącą herbatę „chu, chu”). Pamiętamy, aby w stanie spoczynku, buzia była zawsze zamknięta, a oddychanie odbywało się przez nos. 

-Ćwiczenia słuchowe:                                                                                                                                 
●Rozpoznawanie prawidłowej i błędnej wymowy. Mówimy jakieś słowo np.: „uszy” – Pytamy powiedziałam dobrze czy źle? Następnie podajemy kolejne słowo np.: „kastan”.  Pytamy powiedziałam dobrze czy źle? itd. 
Zdajemy około 10 takich zagadek słuchowych.                                                                                                                    

-Ćwiczenia narządów artykulacyjnych –koordynacja pracy warg i języka przygotowujące do prawidłowej artykulacji głosek szumiących (sz, ż, cz, dż). Wargi-cmokanie, robienie dziubka. Język-kląskanie, przytrzymywanie języka nieruchomo u góry przy podniebieniu, przytrzymywanie języka u góry przy podniebieniu i szybkie powtarzanie sylaby la, la, la …). Naśladowanie szumu wiatru (język ma być u góry przy podniebieniu, usta ściągnięte do przodu) sz…  , naśladowanie lokomotywy dynamiczne wypowiadanie cz, cz, cz...                                                                                                

-Ćwiczenia artykulacyjne. Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „sz” w sylabach (sza, szu, szo, asz, esz, oszo, yszy itp.), wyrazach – powtarzanie słów, samodzielnie nazywanie przedmiotów w otoczeniu oraz wyrażeniach: szary kapelusz, szeroki szalik, szara myszka, puszka groszku, szpadel w szopie, kosz kasztanów, szybki szakal, sznurek Szymona, grosz w kieszeni itp.

-Kształtowanie zdolności tworzenia samodzielnych wypowiedzi na podstawie sytuacji z życia codziennego. Zadajemy pytanie:                                                                                                                                  

1. Co jest nam potrzebne, żeby wykąpać się?                                                                                                                   

2. Co jest nam potrzebne, żeby ugotować zupę pomidorową?                                                                                          

3. Co jest nam potrzebne, żeby posprzątać pokój? 

Zwracamy uwagę, aby dziecko budowało zdania poprawne gramatycznie, mówiło w sposób uporządkowany, a nie chaotycznie wymieniało rzeczy.

-Dziecko samodzielnie czyta krótką bajkę lub opowiadanie. Następnie zabieramy tekst i zadajemy kilka prostych pytań (o kim była bajka? co się stało? jak miał na imię …? itp. ale również pytania wymagające od dziecka wyciągnięcia wniosków- przewidywania co może być dalej? dlaczego tak się zachował? czy zrobił dobrze? itp.

Proponuję, aby ćwiczenia wykonywać 1-2 razy w tygodniu. Ćwiczenia przewidziane na zajęcia trwające około 30 min.

 

Małgorzata Romanowska

Rewalidacja usprawniająca techniki szkolne

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie - ćwiczenia.

Korzystając ze stron internetowych np.: www.matzoo.pl, oraz www.szalone liczby.pl, ćwiczenia w zakresie dodawania i odejmowania.

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie - utrwalamy.

Korzystając ze stron internetowych np.: www.matzoo.pl, oraz www.szalone liczby.pl, utrwalaj dodawanie i odejmowanie.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie - utrwalamy.

Korzystając ze stron internetowych np.: www.matzoo.pl, oraz www.szalone liczby.pl, utrwalaj dodawanie i odejmowanie.

Justyna Oskroba

Rewalidacja usprawniająca techniki szkolne

Tydzień 16-20 marca 2020 r. 

Ćwiczenia z kaligrafii (napisz po śladzie i pokoloruj obrazek).

K1

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

NAPISZ PO ŚLADZIE I POKOLORUJ OBRAZEK.

k2

Marek Kubiak

Biofeedback

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Za pomocą dostępu do Internetu, otwieramy podany link:

http://www.puzzledladziecionline.pl/

Następnie samodzielnie lub z pomocą rodziców układamy wybrane dowolne obrazki zwracając uwagę na czas (układamy jak najszybciej), oraz zwracając uwagę na zaangażowanie (maksymalnie jak najdłużej wydłużyć czas zainteresowania).

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

Za pomocą dostępu do Internetu, otwieramy podany link:

Oglądamy film przez 3-5 minut (max 20 minut ),i zatrzymujemy. Następnie zapisujemy na kartce wszystkie rzeczy, przedmiotu, kolory, zwierzęta które udało nam zapamiętać podczas oglądania filmu. Następnie oglądamy film od początku i porównujemy rzeczy zapisane z rzeczami pominiętymi.

 

RZECZY ZAPAMIĘTANE

RZECZY POMINIĘTE

   

Kamil Latosiewicz

Zajęcia kształtujące kreatywność i aktywność

Tydzień 16-20 marca 2020 r. 

Temat: Mój dom. 

Na kartonie z bloku rysunkowego naszkicuj ołówkiem kształt domu, w którym mieszkasz. Postaraj się, aby rysunek domu zajął większą część kartonu. Jeśli jest ładna pogoda – zrób szkic na dworze. 

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Mój dom.  Cz.2.

Pokoloruj kolorowymi kredkami szkic domu wykonany w ubiegłym tygodniu.

 Dariusz Młynarczyk

Rewalidacja usprawniająca techniki szkolne

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Czytanie ze zrozumieniem. 

Przeczytaj tekst co najmniej trzykrotnie, a potem wykonaj ćwiczenia.

CHORY KOTEK

Krzyś wracał z mamą ze szkoły. Gdy przechodzili przez park, chłopiec zauważył pod krzaczkiem małego kotka, który lizał zakrwawioną łapkę. Krzyś pokazał kotka mamie i powiedział, że muszą mu pomóc. Mama wyciągnęła z torby kocyk, zawinęła w niego kotka i położyła go na rękach synka. Razem poszli do weterynarza, który od razu zajął się kotkiem – dał mu lek przeciwbólowy, przemył ranę i zrobił opatrunek. W tym czasie Krzyś zapytał mamę, czy mogą zabrać kotka do domu i się nim zaopiekować. Mama długo się zastanawiała, ale w końcu, po telefonicznej rozmowie z tatą, zgodziła się. Chłopiec bardzo się  ucieszył i od razu zdecydował, że kotek będzie się nazywał Łapek.

Ćwiczenia
1.Ponumeruj zdania według kolejności zdarzeń. Przepisz w odpowiedniej kolejności do zeszytu.

……     Mama pozwoliła zabrać kotka do domu.

……      Mama zadzwoniła do taty. 

……      Krzyś nadał kotkowi imię.

……      Mama położyła kotka na rękach syna.

……      Krzyś zobaczył kotka.

……      Weterynarz zrobił kotkowi opatrunek.

……      Mama i Krzyś zanieśli kotka do weterynarza.

2. Jak weterynarz zaopiekował się kotkiem? W miejscu kropek wpisz brakujące litery.

Dał mu   .   e   .   przeciwbólowy.

Przemył mu  r  .   .  ę.     

Zrobił mu  .  p  .  .  r  .  .  .  k.

3.Gdzie Tomek zobaczył kotka? Uzupełnij.

Tomek zobaczył kotka w  ……………………………., pod ……………………………………….  .

4. Odpowiedz pisemnie na pytania. Pisz pełne zdania.

a) Kogo Tomek zapytał, czy może zabrać kotka do domu?

………………………………………………………………………………………………………...............  .

b) W co mama zawinęła kotka?

………………………………………………………………………………………………………………....... .

c) Jak Tomek nazwał kotka?

…………………………………………………………………………………………………………………..... .

A teraz ćwiczenie językowe.

Przepisując poniższe wyrazy od końca, odgadniesz nazwy zwierząt.
Zwierzęta hodowane przez człowieka pomaluj na żółto. Zwierzęta dziko żyjące na zielono.
Obok odgadniętego wyrazu  utwórz zdrobnienie np. tok   -    kot,      kotek

syrgyt -          …………………………,              ………………………….

kilórk -          …………………………,              ………………………….

apłam -         …………………………,              …………………………..

zsym  -          …………………………,              …………………………..

sil        -          …………………………,              …………………………..

azok   -          …………………………,              …………………………..

ńok     -          …………………………,              …………………………..

anras  -          …………………………,              …………………………..

acwo  -          …………………………,              …………………………..

awork -          …………………………,              …………………………..

ńołs    -          …………………………,              …………………………..

wel     -          …………………………,              …………………………..

kliw    -          …………………………,              …………………………..

seip    -          …………………………,              …………………………..

afaryż -         …………………………,              …………………………..

ainiwś  -        …………………………,              …………………………..

 Tydzień 16-20.03.2020 rok

 

Temat: Dodawanie i odejmowanie liczb sposobem pisemnym.

 

Strona I dla klasy V i VI – chłopcy.

Strona II dla Majki i Wiktorii.

Pamiętajcie zaczynamy  wszystkie obliczenia od rzędu jedności, czyli od końca. 

 

Zadania dla chłopców.

 

Bałwanki dla Majki i Wiki.

 

 Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Drodzy Uczniowie, Drodzy Rodzice!

Wiemy już, że przynajmniej do Świąt nie będziemy mogli wrócić do szkoły, dlatego pracujcie w domu. Wykonujcie zadania korzystając z różnych źródeł informacji: Internet, e-podręczniki itp. Wszystkie wykonane przez Was zadania zostaną sprawdzone i ocenione. Pamiętajcie o wpisywaniu do zeszytu tematów lekcji i ćwiczeń, które zadali nauczyciele. Karty pracy wkładajcie do teczki.


Pozdrawiam i bądźcie ostrożni!!! 

Agnieszka Parol

 

Temat: Czytanie ze zrozumieniem „Wiosna”.

klasa IV, V, VI

  1. Przeczytaj tekst co najmniej trzykrotnie, a potem wykonaj ćwiczenia.

W I O S N A

Tosia miała anginę, więc przez ostatnie dwa tygodnie nie wychodziła z domu. Gdy w końcu mama zabrała ją na krótki spacer, Tosia była zdziwiona, jak bardzo wszystko się zmieniło. Przede wszystkim było dużo cieplej i świeciło słońce. Poza tym zrobiło się tak jakoś weselej. Trawa zaczynała się zielenić, na drzewach pojawiły się pąki. Tosia zapytała mamę, co się stało. Mama wyjaśniła, że nadeszła wiosna. Pokazała dziewczynce wiosenne kwiatki, które zaczęły rosnąć w ogródku. Były tam krokusy, żonkile i hiacynty. Tosia usłyszała też śpiewające ptaszki, a jednego nawet zobaczyła.
Teraz wszystko rozumiała. Cieszyła się, że będzie już ciepło i będzie mogła więcej czasu spędzać na podwórku

Ćwiczenia


1. Jakie wiosenne kwiatki Tosia zobaczyła w ogródku? Otocz pętlami ich nazwy.

róże                                                                                      hiacynty                       

                        krokusy                                tulipany

przebiśniegi                         astry                                                 żonkile                                             

2. Którym zdaniem w tekście określono nadejście wiosny? Podkreśl.

Zrobiło się jaśniej.

Zrobiło się jakoś weselej.

Zrobiło się bardziej kolorowo.

Zrobiło się bajkowo.

3. Uzupełnij zwroty opisujące oznaki wiosny, które zobaczyła Tosia (każda kropka odpowiada jednej literze). Pamiętaj, że zdanie rozpoczynamy wielką literą.

. . . . .  zaczynała się zielenić, w ogródku zaczęły rosnąć    . . . . . .., 
. . . . . . .  śpiewały, świeciło   . . . . . .,

na drzewach pojawiły się ....................

4. Odpowiedz pisemnie na pytania. Pisz pełne zdania.

a) Dlaczego Tosia przez jakiś czas nie wychodziła z domu?

………………………………………………………………………………………………………...............  .

b) Dlaczego Tosia cieszyła się z nadejścia wiosny? Co zamierzała robić?

……………………………………………………………………………………………………………….......

………………………………………………………………………………………………………………………  .

c) Gdzie wybrała się Tosia razem z mamą?

………………………………………………………………………………………………………………….......

………………………………………………………………………………………………………………………  . 

5. Pokoloruj kwiaty i napisz ich nazwy (każda kreska to jedna litera).

                                                                  _ _ _ _ _ _ _                     

 

 ap1

 

           _ _ _ _ _ _ _ _

 

ap2

Temat: Utrwalanie nazw pór roku, miesięcy i dni tygodnia. Liczebniki porządkowe.

  1. Odgadnij podane hasło wpisując jedną literę nad kropkami. Po przeniesieniu liter w odpowiednio ponumerowane kratki otrzymasz hasło.

1) cukierek na patyku                              …..  …..  …..  …..  …..
                                                                   1     2     3     4     5

2) cieknie z kranu                                      …..  …..  …..  …..
                                                                     6     7     8     9

3) oprawa obrazu                                      …..   …..   …..   ….. 
                                                                    10   11    12    13

4) owad z żądłem                                      …..   …..   …..    
                                                                    14   15    16

5) jeździ na nim dżokej                            …..   …..   …..   
                                                                  17   18    19

6) zdrobnienie od Jana                            …..   …..   …..   …..   …..
                                                                  20    21    22    23    24 

7) przeciwieństwo „nie”                          …..   …..   …..   
                                                                25   26    27

 

 

 

 

 

 

 

               6                                       2                                      14                                   15                                       22                             4

 

 

   

                          1                                                               11                                                         25                                                   7  

 

 

 

 

 

 

                    20                                   23                                  15                                      2                                    23                                19

 

 

   

                              3                                                       2                                                            12                                                 13  

Przepisz uzupełnione zdanie do zeszytu i napisz kolejno nazwy pór roku (liczebniki napisz słowami).

Rok ma  ………………. pory roku: …………, ………, ………….., …………..  .

  1. Uporządkuj miesiące.

marzec, maj, listopad, styczeń, luty, kwiecień, wrzesień, czerwiec, sierpień, lipiec, październik, grudzień.

Napisz słowami liczebniki porządkowe.

  1. styczeń pierwszy
  2. ………………….             ………………………………………………
  3. ………………….             ………………………………………………
  4. ………………….             ………………………………………………
  5. ………………….             ………………………………………………
  6. ………………….             ………………………………………………
  7. ………………….             ………………………………………………
  8. ………………….             ………………………………………………
  9. ………………….             ………………………………………………
  10. …………………. ………………………………………………
  11. …………………. ………………………………………………
  12. …………………. ………………………………………………
  1. Uzupełnij zdania i przepisz do zeszytu (liczby napisz słowami).

Rok ma  ………………….  miesięcy.

Wakacje trwają  ponad …………………..  miesiące.

Uczymy się niemal …………………..  miesięcy.

  1. Przeczytaj. Zastanów się czy zdania są prawdziwe, zakreśl TAK lub NIE, napisz w zeszycie poprawnie wszystkie zdania.

a) Tydzień ma pięć dni.             TAK                NIE

b) Czwartym dniem tygodnia jest czwartek.             TAK                NIE

c) We wtorek i środę odpoczywamy, szkoła jest zamknięta. TAK NIE

d)Przez pięć dni tygodnia chodzimy do szkoły.                                TAK                NIE

e) Siódmym dniem tygodnia jest sobota. TAK                NIE

  1. Uzupełnij brakujące dni tygodnia. Napisz, który dzień lubisz najbardziej. Uzasadnij wybór.

poniedziałek

……………………

……………………

czwartek

…………………..

……………………

……………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………..  .

 

Temat: Szyfrowanka (dla chłopaków).

Drugi rząd wynik działania, trzeci litera

3x10

6+5

4x4

67-66

30

     

   z

     

7x2

24:4

3x7

96-85

2x8

35-6

           
           

278-276

121x0

3x5

534-507

27-27

39-22

8x0

             
             

 

Hasło : …………………………………………………………………………………………………………

3x9

33:3

127-108

143-120

807-790

35-35

           
           

3x4

42:7

17+6

5x5

       
       

454-424

121-110

36:6

213-199

27- 8

89-72

231x0

             
             

 

Hasło : …………………………………………………………………………………………………………

Klucz szyfru:

0-a      1-ą      2-b     3-c      4-ć      5-d      6-e      7-ę      8-f       9-g            10 –h

11-i     12-j     13-k   14-l     15-ł     16-17-n   18-ń   19-o   20-ó         21- p

22-r    23-s    24-ś    25-t    26-u   27-w  28-x    29-y   30-z    31-ż          32

 

Obliczenia dla Wiki i Majki

ap3

 Agnieszka Parol

 

Tydzień 30.03 – 03.04 2020 r.

 

Drodzy Uczniowie, Drodzy Rodzice!

Przed Wami kolejny tydzień pracy w domu. Pracujcie każdego dnia. Zadania z języka polskiego, matematyki, przyrody, historii, geografii itp. róbcie rano, kiedy jesteście wypoczęci. Plastykę, ćwiczenia rewalidacyjne zostawcie na popołudnie. Starajcie się wykonywać prace samodzielnie. Rodzice, jak nauczyciele, tylko pomagają.

Pozdrawiam i bądźcie ostrożni!!! 

Agnieszka Parol

Temat: Czytanie ze zrozumieniem „Wielkie sprzątanie”.

klasa IV, V, VI

  1. Przeczytaj tekst co najmniej trzykrotnie, a potem wykonaj ćwiczenia.

 

WIELKIE SPRZĄTANIE

W ostatnią sobotę mama zarządziła wielkie sprzątanie. Rano podzieliła obowiązki między wszystkich członków rodziny.  Tata wytrzepał dywany, poodsuwał szafki oraz kanapy, żeby za nimi odkurzyć i umyć podłogę. Mama pościerała kurze, umyła okna i powiesiła czyste firanki. Dorota zajęła się kwiatami – umyła je, podlała oraz przesadziła paprotkę. Karol poukładał płyty i wyczyścił klatkę swojego chomika. Najmłodsze bliźniaczki – Agatka i Beatka – posprzątały swoje zabawki. Po południu wszyscy poszli do garażu, żeby również i tam posprzątać. Tata z Karolem poukładali narzędzia i ustawili rowery, a mama z Dorotą ułożyły puszki z farbami oraz kartony i zamiotły podłogę.

Ćwiczenia


1.  Co robili członkowie rodziny? W wyznaczonych miejscach wpisz wyrazy „Mama”, „Tata”, „Dorota”, „Karol”.

…………………………………………………..  pościerała kurze.

……………………………………………………  umyła kwiaty.

……………………………………………………  wytrzepał dywan.

………………………………………………….  poukładał płyty.

…………………………………………………   umyła okna.

………………………………………………..   przesadziła paprotkę.

………………………………………………..  umyła podłogę.

……………………………………………….  wyczyścił klatkę chomika.

  1. Jak miały na imię bliźniaczki? Napisz co one zrobiły.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

  1. Przeczytaj zdania i wykreśl niewłaściwe wyrazy lub wyrażenia.

Tata z Karolem poukładali kartony / narzędzia i ustawili rowery / puszki z farbami.

Mama z Dorotą ułożyły pędzle / puszki z farbami oraz kartony / narzędzia.

  1. Pokoloruj co trzecią kratkę, a zamalowane litery utworzą nazwę miejsca opisanego w ćwiczeniu 3.

S

A

G

A

I

A

F

E

R

T

H

A

L

N

Ż


…………………………………………………..........................................................…

  1. Odpowiedz pisemnie na pytania. Pisz pełne zdania.

a) W jaki dzień rodzina zrobiła wielkie sprzątanie?

………………………………………………………………………………………………………...............  .

b) Kto podzielił obowiązki między członków rodziny?

……………………………………………………………………………………………………………….......

………………………………………………………………………………………………………………………  .

c) Kto odkurzał za szafkami i kanapami?

………………………………………………………………………………………………………………….......

………………………………………………………………………………………………………………………  . 

Ćwiczenia językowe   - Pisownia imion wielką literą.

W napisanych poniżej wyrazach ukryły się imiona dzieci. Odszukaj je i napisz obok wyrazu. Pamiętaj o tym, że imiona piszemy wielką literą!

W A L I Z A                           ……………………………………………….

S K A K A N K A                   ……………………………………………….

M A L I N A                          ………………………………………………..

A D A M A S Z E K               ………………………………………………..

K O M A R E K                     ………………………………………………..

K O A L A                              ………………………………………………..

P O L A N I E                        …………………………………………………

K O S Z U L A                       ………………………………………………..’

W I G O R                             …………………………………………………

M E W A                               …………………………………………………….

  1. Napisz imiona swoich najbliższych.

MAMA          ……………………………………………………..

TATA              ……………………………………………………..

SIOSTRA        …………………………… ,            …………………………………..

BRAT              …………………………… ,            …………………………………..

BABCIA          ………………............. ,            ……………………………….....

DZIADEK       …………………………… ,            ……………………………………

CIOCIA           ………………………….. ,            …………………………………..

WUJEK          ……………………………,            ……………………………………

 

Ćwiczenia matematyczne.

Szyfrogram dla chłopaków.

 

Drugi rząd wynik działania, trzeci litera

834-807

66:6

254-235

92:4

48:8

947-930

85:5

54:9

27

             

W

             

7x3

562 -543

88:4

15x2

7:7

45:9

128-115

88:8

               
               

 

Hasło : ……………………………………………………………….

314-293

987-968

4x4

25x0

72:8

305-305

8x2

744-715

               
               

11x2

521-502

35:7

3x10

308-297

21:7

311-292

32:2

               
               

 

Hasło : ……………………………………………………………....

Klucz szyfru:

0-a      1-ą      2-b       3-c      4-ć       5-d       6-e      7-ę      8-f       9-g      10 –h

11-i     12-j     13-k     14-l     15-ł     16-m    17-n   18-ń    19-o     20-ó      21- p

22-r     23-s    24-ś    25-t     26-u    27-w    28-x    29-y    30-z     31-ż       32-ź

 

Obliczenia dla dziewczynek.

Uzupełnij tabelki

  1. Do każdej liczby na górze dodaj

                                           + 11

14

88

35

27

83

46

32

28

58

63

25

                 

           

                                + 12

13

87

34

26

82

45

31

27

57

62

25

                 

       

                                + 13

12

86

33

25

81

44

30

26

56

61

25

                 

 

Agnieszka Parol

 

Zajęcia rewalidacyjne usprawniające techniki szkolne

 

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Korzystając z komputera i Internetu wymień naszych sąsiadów i ich stolice:

 

Lp

 

Kraj sąsiadujący z Polską

 

Nazwa stolicy tego kraju.

 

Flaga

Narysuj ją

1

     

2

     

3

     

4

     

5

     

6

     

7

     

 

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 

Korzystając z komputera i Internetu wymień sąsiadów i ich stolice następującego kraju:

Lp

Kraj sąsiadujący z Austrią

Nazwa stolicy tego kraju.

Flaga

Narysuj ją

1

     

2

     

3

     

4

     

5

     

6

     

7

     

8

     

 

Zadanie drugie 

„Magiczny kwadrat”. Wpisz w wolne miejsca odpowiednie liczby tak, żeby suma w wierszach, kolumnach, oraz przekątnych była taka sama.

1   3
  3  
    5

   

    4
6 3  
2    

 

Tydzień 30.03 – 03.04 2020 r.

Korzystając z komputera i Internetu wymień sąsiadów i ich stolice następującego kraju: Czechy.

Lp

Kraj sąsiadujący z Czechami

Nazwa stolicy tego kraju.

Flaga

Narysuj ją

1

     

2

     

3

     

4

     

 

 Michał Becherka

Zajęcia rewalidacyjne

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Drodzy uczniowie ćwiczcie w domu w wywietrzonych pomieszczeniach, ćwiczenia które poznaliście na zajęciach.Wykonując ćwiczenia pamiętajcie o podstawowej higienie sportu tj.czysta podłoga, przewietrzone pomieszczenie, zawsze do ćwiczeń warto się przebrać w wygodny strój, po ćwiczeniach mycie obowiązkowe.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

 

    Drodzy uczniowie witam was serdecznie bardzo was proszę zadbajcie o swoje bezpieczeństwo nie wychodźcie z domu, przeczekajcie ten trudny czas epidemii. Zachowajcie szczególne środki higieny w swoich domach, proszę myć ręce mydłem z ciepłą wodą, przed posiłkiem, podczas korzystania z toalety, zabawy ze zwierzętami. Płuczcie owoce i warzywa w ciepłej wodzie, odżywiajcie się zdrowo.

 

Tydzień 30.03 – 03.04 2020 r.

Drodzy uczniowie zostańcie w swoich domach, dbajcie o swoje bezpieczeństwo. Zachęcam do aktywności fizycznej poprzez ćwiczenia swoich ulubionych zabaw i ćwiczeń poznanych na zajęciach. Proponuję w miarę możliwości w warunkach domowych grę w tenisa stołowego oczywiście bezpieczeństwo najważniejsze ćwiczymy i bawimy się pod opieka osób dorosłych. Wietrzymy pomieszczenia, pamiętamy o podstawowej higienie sportu tj. czysta podłoga, zawsze do ćwiczeń warto się przebrać w wygodny strój, po ćwiczeniach obowiązkowe mycie.

Anna Grabowicz

Zajęcia biblioteczne

Tydzień 16-20 marca 2020 r.

  1. – „Gorzka czekolada i  inne opowiadania o ważnych sprawach” -audiobooki.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

  1. – „Koszmarny Karolek i zła Zula”.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

  • W.Bruce Cameron „Był sobie pies”- audiobook
  •     R. J. Pallacio  "Cudowny chłopak" | audiobook
  •     Grzegorz Kasdepke "Bon czy ton. Savoir- vivre dla dzieci wyd. 2" audiobook
  •      T.S. Eatson "Dziewczyny nie biją" audiobook
  •   Klasa pani Czajki - Małgorzata Karolina Piekarska | audiobook

Wioletta Kubiak

Klasa 4

Matematyka

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Dodawanie i odejmowanie.

m1

m3

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Dodawanie i odejmowanie.

m2

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

 

Temat:  Dodawanie i odejmowanie.

Na stronie www.szaloneliczby.pl wybierz klasę 3 a następnie dodawanie w zakresie 50 i w tym tygodniu wykonaj ćwiczenia, które znajdują się na stronie. Ćwiczenia przepisz i rozwiąż w zeszycie.

 

Justyna Oskroba

Przyroda

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach?

Ćwiczenie 1

Zastanów się, jaki wpływ na funkcjonowanie organizmu ma brak snu. Wyszukaj informacje na temat konsekwencji zdrowotnych związanych z brakiem wystarczającej ilości nieprzerwanego snu.

Ćwiczenie 2
Wymień sytuacje, które są silnymi stresorami dla uczniów przebywających w szkole.

Zrób ćwiczenia ze strony 78 i 80 z zeszytu ćwiczeń.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Uzależnienia są groźne.

Przeczytaj z podręcznika temat lekcji i wykonaj ćwiczenia: 1 str 81,3 i 4 str 82.

Temat: Podsumowanie działu.

Po przeczytaniu z podręcznika tematu lekcji wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń: 1-6 str 83-85.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

Temat: Co to jest krajobraz?

Na stronie internetowej www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela otwórz zakładkę edukacja, a następnie zdalne lekcje. Po otwarciu wybierz swoją klasę plan lekcji od 30.03-04.04 zapoznaj się z treścią lekcji po czym odpowiedz na pytanie:

  1. Co to jest krajobraz?

Zrób ćwiczenie 1,2 str 86, 3,4 str 87 w zeszycie ćwiczeń.

Temat:  Rodzaje krajobrazów.

Na stronie internetowej www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela otwórz zakładkę edukacja, a następnie zdalne lekcje. Po otwarciu wybierz swoją klasę plan lekcji od 30.03-04.04 zapoznaj się z treścią lekcji po czym odpowiedz na pytanie:

  1. Jakie są rodzaje krajobrazów?

Obejrzyj materiał dodatkowy nr5 w tej lekcji.

Justyna Oskroba

 

Klasa 5

 

 

Matematyka

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

Temat: Kolejność wykonywania działań.

Oto zasady kolejności wykonywania działań:
1. Najpierw wykonujemy działania w nawiasach (zgodnie z kolejnością wykonywania działań).
2. Jak już obliczymy to co jest w nawiasie to przechodzimy do potęgowania i pierwiastkowania.
3. Następnie wykonujemy mnożenie i dzielenie.
4. Na samym końcu wykonujemy dodawanie i odejmowanie.

Jeżeli w działaniu występuje tylko dodawanie i odejmowanie, to liczymy wszystko od lewej do prawej, np.:

10−7+6=3+6=9

Jeżeli w działaniu mamy tylko mnożenie i dzielenie, to także liczymy od lewej do prawej, np.:

24:6⋅3=4⋅3=12

Jeżeli mamy w działaniu różne działania, to najpierw obliczamy potęgi, potem mnożenie i dzielenie (od lewej do prawej), a potem dodawanie i odejmowanie (także od lewej do prawej), np.:

12+4⋅2=12+8=20

Jeżeli w działaniu pojawiają się nawiasy, to zgodnie z powyższymi regułami pierwszeństwa najpierw obliczamy to co jest w nawiasach, a dopiero potem przechodzimy do podstawowych zasad kolejności wykonywania działań, np.:

8⋅(4+2)=8⋅6=48

Wykonaj zadania:

Zadanie 1. Oblicz: 3⋅(12−6:3)=

Zadanie 2.367+(11⋅17−7)=

Ze strony www.szaloneliczby.pl wybierz klasę 5, następnie kolejność wykonywania działań i w tym tygodniu zrób ćwiczenia z tej strony. Zadania zrób w zeszycie.

Justyna Oskroba

Biologia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

 Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Tkanki roślinne

Rośliny są zbudowane z tkanek twórczych i stałych. Komórki tkanek twórczych mają zdolność do podziałów. Dzięki temu umożliwiają wzrost korzenia i łodygi na długość. • Komórki tkanek stałych nie dzielą się. Do tkanek stałych należą tkanki: okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca i przewodząca. • Tkanki okrywające chronią rośliny przed uszkodzeniami i wyparowywaniem wody. Są to: skórka pędu i skórka korzenia. • Tkanki miękiszowe, w zależności od położenia w roślinie, mogą pełnić różne funkcje, m.in. wytwarzać lub gromadzić substancje pokarmowe. • Tkanki przewodzące to drewno, które transportuje wodę i sole mineralne, oraz łyko, które transportuje substancje odżywcze. • Tkanki wzmacniające zapewniają roślinie ochronę przed złamaniem i urazami.

Ćwiczenie 1

Dopasuj nazwę tkanki do opisu jej funkcji.

tkanka okrywająca

tkanka wzmacniająca

tkanka przewodząca

tkanka miękiszowa

chroni przed szkodliwym wpływem czynników środowiska

gromadzi substancje zapasowe, wypełnia przestrzenie w organach rośliny

transportuje wodę z solami mineralnymi i substancje pokarmowe

chroni przed złamaniem i rozerwaniem

 

Temat: Korzeń – organ podziemny rośliny.

Korzeń to podziemny organ rośliny, który utrzymuje ją w glebie oraz umożliwia jej pobieranie wody i soli mineralnych. • W korzeniu wyróżniamy cztery strefy. Są to: strefa stożka wzrostu, strefa wydłużania, strefa włośnikowa i strefa korzeni bocznych. • System korzeniowy palowy składa się z korzenia głównego i odchodzących od niego drobnych korzeni bocznych. System wiązkowy jest zbudowany z pęku cienkich korzeni przybyszowych. • Przykłady przekształconych korzeni to: korzenie spichrzowe, korzenie podporowe, korzenie czepne oraz ssawki.

 Ćwiczenie 1

 Połącz w pary nazwy organów roślinnych z właściwymi ich opisami.

  1. przeprowadza fotosyntezę, umożliwia wymianę gazową i wyparowuje nadmiar wody
  2. umocowuje roślinę w glebie i pobiera wodę z rozpuszczonymi solami mineralnymi
  3. utrzymuje elementy pędu i przekazuje im wodę oraz substancje pokarmowe

korzeń

łodyga

liść

Ćwiczenie 2

Oceń prawdziwość poniższych zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.

  • System wiązkowy zbudowany jest z wielu cienkich, rozgałęzionych, krótkich korzeni. P/F
  • Korzeń palowy jest długi, odchodzą od niego mniejsze odgałęzienia boczne. P/F
  • Wiązkowy system korzeniowy występuje u drzew i krzewów. P/F
  • Palowy system korzeniowy posiadają na przykład trawy, zboża i cebula. P/F

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.

Pęd to nadziemna część rośliny, w której skład wchodzą łodyga, liście, kwiaty i owoce.

• Łodyga utrzymuje liście, kwiaty i owoce, przewodzi wodę z solami mineralnymi oraz substancje pokarmowe.

• W budowie łodygi wyróżniamy: pąk wierzchołkowy (który odpowiada za wzrost rośliny na długość), węzły (z których wyrastają liście) oraz międzywęźla (strefy łodygi pozbawione liści).

• Przykłady przekształconych łodyg to: bulwy, kłącza, łodygi czepne i rozłogi.

Ćwiczenie 1

  1. Wymień podstawowe funkcje łodygi.

Ćwiczenie 2

  1. Opisz, jakie funkcje u roślin mogą pełnić przekształcone łodygi. Podaj przykłady takich roślin.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

Temat: Liść – wytwórnia pokarmu.

  • • Liście wytwarzają substancje pokarmowe podczas fotosyntezy oraz zapewniają wymianę gazową i wyparowywanie wody.
  • • Liście składają się z blaszki liściowej i nasady. U niektórych liści występuje także ogonek liściowy. Liście pozbawione ogonka nazywamy liśćmi siedzącymi. • Liście zbudowane z jednej blaszki nazywamy liśćmi pojedynczymi, a zbudowane z wielu mniejszych blaszek – liśćmi złożonymi.
  • • U niektórych roślin liście ulegają przekształceniom, dzięki czemu pełnią dodatkowe funkcje. Wyróżniamy: liście czepne, spichrzowe, pułapkowe oraz ciernie.

Ćwiczenie 1

Uzupełnij zdanie podanymi wyrazami. chlorofil · fotosynteza · substancje pokarmowe

Zielony barwnik, zwany………………. , nadaje liściom zieloną barwę. Dzięki niemu jest możliwa ………………………, czyli proces, w którym z dwutlenku węgla i wody, z udziałem energii świetlnej, roślina wytwarza……………………………….  i tlen.

Justyna Oskroba

Geografia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

 Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Pogoda a klimat.

Pogoda to stan atmosfery w danym miejscu i czasie. Klimatem nazywamy warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach. •  Aby obliczyć średnią roczną amplitudę temperatury powietrza, należy odjąć wartość średniej temperatury powietrza w najzimniejszym miesiącu od wartości średniej temperatury powietrza w najcieplejszym miesiącu. •  Aby obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza, należy dodać średnie wartości temperatury powietrza ze wszystkich miesięcy i podzielić sumę przez 12. •  Aby obliczyć roczną sumę opadów, należy dodać do siebie sumy opadów ze wszystkich miesięcy.

Ćwiczenie 1

Połącz przyrząd pomiarowy z elementem pogody, który za jego pomocą można zmierzyć.

wiatromierz

 

termometr

 

zachmurzenie

 

deszczomierz

 

heliograf

 
 
 

temperatura

 

wiatr

 

oko

 

usłonecznienie

 

opady

 

 Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.

• Na Ziemi wyróżnia się pięć stref klimatycznych: równikową, zwrotnikową, podzwrotnikową, umiarkowaną i okołobiegunową.

• W górach wraz ze wzrostem wysokości bezwzględnej maleje średnia roczna temperatura powietrza, a zwiększają się roczne sumy opadów.

• Strefy krajobrazowe to pasy terenu układające się mniej więcej wzdłuż równoleżników. Wydzielono je na podstawie charakterystycznej roślinności, a także cech klimatu i świata zwierząt.

Ćwiczenie 1

Uczniowie przyjechali na wycieczkę klasową do Zakopanego. Był ciepły majowy dzień. Zgodnie z planem klasa miała wyruszyć w góry. Uczniowie byli bardzo podekscytowani, ponieważ ze względu na utrzymującą się od ich wczorajszego przyjazdu mgłę nie mogli jeszcze podziwiać widoku tatrzańskich szczytów. Po około dwóch godzinach marszu pod górę zauważyli, że w wielu miejscach leży śnieg. Gdy mgła w końcu się podniosła, okazało się, że w najwyższych partiach gór jest biało jak zimą.

Zaznacz imię ucznia, który podał właściwą przyczynę utrzymywania się śniegu w wyższych partiach gór.

Tomek: Śnieg lepiej utrzymuje się na stromych stokach w wyższych partiach gór.

Ania: Słońce nie mogło roztopić śniegu z powodu mgły.

Krzysiu: W górach temperatura powietrza obniża się wraz z wysokością.

Zosia: Tatry leżą  na południu Polski. Im dalej na południe, tym zimniej

Ćwiczenie 2

Zaznacz właściwe dokończenie zdania.

Na Ziemi krajobrazy naturalne zachowały się na niewielkich obszarach, ponieważ

  1. ocieplanie się klimatu doprowadziło do zniszczenia lasów.
  2. naturalną roślinność zniszczył lądolód podczas epoki lodowcowej.
  3. ludzie zabudowali wiele terenów lub przekształcili je w pola uprawne.
  4. człowiek wyciął wszystkie naturalne lasy i posadził nowe.

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

 

Temat: Przegląd stref krajobrazowych Ziemi.

Na stronie internetowej www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela otwórz zakładkę edukacja, a następnie zdalne lekcje. Po otwarciu wybierz swoją klasę plan lekcji od 30.03-04.04 zapoznaj się z treścią lekcji, obejrzyj filmiki po czym odpowiedz na pytanie:

  1. Co to są strefy krajobrazowe Ziemi?
  2. Jakie strefy krajobrazowe wyróżniamy?

 Justyna Oskroba

Klasa 6

Matematyka

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Obliczenia zegarowe 1.

m4

 

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Obliczenia zegarowe 2.

m5

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 r.

Temat: Obliczenia zegarowe 3.

m6

 

Justyna Oskroba

Temat: Kolejność wykonywania działań.

Oto zasady kolejności wykonywania działań:
1. Najpierw wykonujemy działania w nawiasach (zgodnie z kolejnością wykonywania działań).
2. Jak już obliczymy to co jest w nawiasie to przechodzimy do potęgowania i pierwiastkowania.
3. Następnie wykonujemy mnożenie i dzielenie.
4. Na samym końcu wykonujemy dodawanie i odejmowanie.

Jeżeli w działaniu występuje tylko dodawanie i odejmowanie, to liczymy wszystko od lewej do prawej, np.:

10−7+6=3+6=9

Jeżeli w działaniu mamy tylko mnożenie i dzielenie, to także liczymy od lewej do prawej, np.:

24:6⋅3=4⋅3=12

Jeżeli mamy w działaniu różne działania, to najpierw obliczamy potęgi, potem mnożenie i dzielenie (od lewej do prawej), a potem dodawanie i odejmowanie (także od lewej do prawej), np.:

12+4⋅2=12+8=20

Jeżeli w działaniu pojawiają się nawiasy, to zgodnie z powyższymi regułami pierwszeństwa najpierw obliczamy to co jest w nawiasach, a dopiero potem przechodzimy do podstawowych zasad kolejności wykonywania działań, np.:

8⋅ (4+2) =8⋅6=48

Wykonaj zadania:

Zadanie 1. Oblicz: 3⋅(12−6:3)=

Zadanie 2.367+(11⋅17−7)=

Ze strony www.szaloneliczby.pl wybierz klasę 5, następnie kolejność wykonywania działań i w tym tygodniu zrób ćwiczenia z tej strony. Zadania zrób w zeszycie.

 Justyna Oskroba

Biologia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

 Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Ryby – kręgowce środowisk wodnych.

Ryby są zwierzętami zmiennocieplnymi, które zamieszkują wszystkie rodzaje wód. • Ciało większości ryb ma opływowy kształt i jest pokryte śluzem, co ułatwia poruszanie się w wodzie. • W skórze ryb występują łuski, które chronią ciało przed uszkodzeniami. • Charakterystyczną cechą budowy ryb jest obecność płetw, które odpowiadają za utrzymywanie równowagi i sterowanie ruchem. • Narządem oddechowym ryb są blaszkowate skrzela. • Większość ryb to zwierzęta jajorodne.

Ćwiczenie 1

Wskaż nazwę narządu służącego rybom do oddychania.

płuca

skrzela

oskrzela

tchawki

płucotchawki

 Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Przegląd i znaczenie ryb.

Ćwiczenie 1

Podaj po dwa przykłady znaczenia ryb w przyrodzie i dla człowieka.

Ćwiczenie 2

Kasia i Tomek rozmawiali o zagrożeniach i sposobach ochrony ryb. Uzupełnij odpowiedzi Tomka na pytania Kasi.

1.Ludzie zanieczyszczają wodę i osuszają zbiorniki wodne, co zagraża rybom. Jak temu zaradzić?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Nadmierne poławianie ryb sprawia, że coraz więcej gatunków jest zagrożonych. Jak można temu zapobiec?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

 

Temat: Płazy – kręgowce wodno-lądowe.

  • • Większość płazów to zwierzęta dwuśrodowiskowe. Żyją one na lądzie, ale na czas rozrodu przenoszą się do płytkich zbiorników ze słodką wodą.
  • • Płazy mają cienką, nagą, silnie ukrwioną skórę, która uczestniczy także w wymianie gazowej. Pokrywający ją śluz ułatwia pokonywanie oporu wody podczas pływania.
  • • Dorosłe płazy oddychają za pomocą płuc, które mają postać worków o cienkich, dobrze ukrwionych i delikatnie pofałdowanych ścianach.
  • • Większość płazów to zwierzęta jajorodne. Z zapłodnionych w wodzie jaj, które nazywamy skrzekiem, wylęgają się larwy – kijanki.

Zadanie 1

Przeczytaj wypowiedzi dzieci dotyczące środowiska życia płazów. Oceń, czy uczniowie mają rację. Zapisz swoją odpowiedź i uzasadnij.

1.Płazy żyją wyłącznie  na lądzie. W ogródku moich dziadków bardzo często spotykam ropuchy, które  są płazami.

2.Płazy żyją wyłącznie w wodzie. Wiele razy widziałem żaby  w stawie obok szkoły.

Uważam,że…………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 2

Płazy są doskonale przystosowane zarówno do życia w wodzie, jak i na lądzie. W tabeli wymieniono cechy, które im to umożliwiają.  Zdecyduj, która cecha płazów jest przystosowaniem do życia w wodzie, a która - do życia na lądzie. Wstaw znak X w odpowiednie miejsca tabeli.

cechy

życie w wodzie

życie na lądzie

Cienka, wilgotna skóra.

   

Oczy chronione  przez powieki.

   

Gruba warstwa śluzu.

   

Błona pławna między  palcami kończyn.

   

Nozdrza umieszczone  po górnej stronie głowy.

   

 Justyna Oskroba

Geografia

Drodzy rodzice i uczniowie!

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości,
wykonane przez was prace domowe przesłali
na mój adres e-mail w formie zdjęcia lub skanu lub w wiadomości Messenger.

Mój adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dziękuję i życzę zdrowia.

 

 Tydzień 16-20.03.2020 rok

Temat: Energetyka w Europie.

  Do odnawialnych źródeł energii należą: energia słoneczna, energia wiatru, energia wody płynącej oraz energia geotermalna. Nieodnawialne źródła to między innymi węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny i energia jądrowa. •  Sposób wytwarzania energii elektrycznej w dużym stopniu zależy od warunków środowiska przyrodniczego. •  W Europie największą część energii elektrycznej wytwarza się w elektrowniach cieplnych. Wzrasta jednak znaczenie energii jądrowej i odnawialnych źródeł energii

Ćwiczenie 1

Podkreśl nazwy odnawialnych źródeł energii elektrycznej.

 węgiel · energia wiatru · energia jądrowa · biomasa · energia geotermalna   energia wody · energia słoneczna · ropa naftowa · gaz ziemny

Biogaz należy do odnawialnych źródeł energii. Powstaje z rozkładu ścieków, odpadów z gospodarstw domowych, odchodów zwierząt, odpadów przemysłowych i rolniczych. Składa się z takich gazów, jak metan, dwutlenek węgla i azot. Zakłady produkujące biogaz nazywa się biogazowniami (fot.). Instalacje biogazowe są z reguły budowane w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków, wysypisk odpadów i na obszarach rolniczych. W Europie na większą skalę biogaz wykorzystuje się w Szwajcarii, we Francji i w Niemczech – jako źródło energii elektrycznej, energii do ogrzewania wody, a po oczyszczeniu i sprężeniu – jako paliwo do silników samochodów. Dla dociekliwych

Wykonaj polecenia.

  1. Podaj trzy przykłady zastosowania biogazu.
  1. Napisz, jaka jest zaleta wykorzystywania biogazu zamiast innych źródeł energii.

Tydzień 23-27 marca 2020 r.

Temat: Turystyka w Europie Południowej.

  Do walorów przyrodniczych krajów Europy Południowej należą: ciepłe morze, góry, obszary o rzeźbie krasowej, plaże oraz urozmaicone wybrzeże. •  Najważniejszymi walorami kulturowymi Europy Południowej są: zabytki starożytności i późniejszych okresów, starówki miast, muzea i elementy folkloru. •  W krajach Europy Południowej usługi turystyczne są ważną częścią gospodarki – dają miejsca pracy oraz przynoszą państwom duże dochody.

Ćwiczenie1

Zaznacz te spośród podanych warunków rozwoju rolnictwa, które dotyczą Węgier

  1. Niziny stanowią 2/3 powierzchni tego kraju.
  2. Występują tam głównie czarnoziemy i gleby brunatne.
  3. Przeważają małe gospodarstwa rolne.
  4. Do lat 90. XX wieku gospodarstwa rolne były własnością państwa.

Tydzień 30.03 - 03.04 2020 rok

 

Temat: Położenie geograficzne Europy.

Na stronie internetowej www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela otwórz zakładkę edukacja, a następnie zdalne lekcje. Po otwarciu wybierz swoją klasę plan lekcji od 30.03-04.04 zapoznaj się z treścią lekcji, obejrzyj filmiki edukacyjne dotyczące położenia geograficznego Europy.

Justyna Oskroba

Wszystkie prawa zastrzeżone przez ZSSGŁOWNO
stronę zaprojektowała i wykonała firma SERVPARK