Sprawozdanie z realizacji
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – Priorytet 3
w Zespole Szkół Specjalnych w Głownie
w drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025
przez Radę Ministrów
w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce
poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych
jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany prze z Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury,
oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako operatora Priorytetu 3.
Projekt ma na celu min. rozwijanie kompetencji czytelniczych,
upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży,
rozwijanie zainteresowań indywidualnych uczniów,
wzmacnianie aktywności czytelniczej uczniów i wprowadzanie uczniów
do aktywnego uczestnictwa w kulturze przez literaturę i sztuki plastyczne.
W drugim semestrze roku szkolnego 2024/2025 kontynuowano działania projektowe.
Uczniowie wzięli udział w :
- akcji pt. „Zabierz książkę na ferie”
- każdy uczeń mógł wypożyczyć wybraną przez siebie książkę na ferie do domu;
- został zorganizowany bal zimowy pod hasłem „Podróż do zimowej krainy",
w trakcie którego m.in. zostały zaprezentowane
książki o tematyce zimowej znajdujące się w naszej szkolnej bibliotece.
Został też wybrany król i królowa balu;
- świętowaliśmy również Walentynki pod hasłem „Życzliwa poczta”
– każdy uczeń mógł samodzielnie lub z pomocą nauczyciela,
ułożyć życzenia dla wybranej koleżanki lub kolegi;
- kolejny raz uczniowie odwiedzili Miejską Bibliotekę Publiczną w Głownie
i uczestniczyli w ciekawych zajęciach,
które prowadziła Pani kierownik Ewa Fijołek.
- został ogłoszony konkurs czytelniczo – plastyczny pt. „Sowa mądra głowa”.
Prace uczniów zostały wyeksponowane na holu szkolnym.
- W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci
w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Głownie,
odbyła się wystawa prac plastycznych pt. „Wiosna – czas różnorodności”
w wykonaniu dzieci z „Przedszkola Szafirek” i uczniów naszej szkoły klas I-VIII,
którzy byli uczestnikami zajęć edukacyjno- czytelniczych
w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Głownie.
- przy współpracy z wydawnictwem Tuliszków,
odbył się świąteczny kiermasz taniej książki,
w którym wzięli udział nie tylko uczniowie ale również pracownicy szkoły.
- Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych
uczniowie wzięli udział w cieszącym się dużym zainteresowaniem
Teatrzyku Kamishibai i wysłuchali bajki pt. „Wielkanocny zajączek”.
Gościem specjalnym była kierownik MBP w Głownie Pani Ewa Fijołek.
Opowiadała o funkcji biblioteki publicznej oraz roli książki w życiu każdego dziecka.
Podczas spotkania zostały również ogłoszone wyniki konkursu pt. „Sowa mądra głowa”.
Uczniowie otrzymali nagrody z rąk Pani kierownik.
- W maju uczniowie klas IV-VIII pojechali na wycieczkę do Łodzi do Mediateki MEMO
– miejsca, które zachwyciło bogactwem zbiorów i ciekawych książek,
komiksów, gier i inspirujących przestrzeni do spędzania czasu,
w tym między innymi „sali legowisko” (gdzie można układać klocki lego),
sali z instrumentami muzycznymi.
Po powrocie uczniowie stworzyli swoje własne komiksy,
które zostały wyeksponowane na holu szkolnym.
- W ramach działań zachęcających uczniów do czytania i obcowania z książką,
(również w okresie wakacyjnym) biblioteka wraz z nauczycielem języka polskiego Panią Wiolettą Wolińską,
zorganizowały warsztaty w plenerze pod hasłem „Niesforny alfabet na łące”.
W zajęciach brali udział uczniowie klas I-VIII.
W trakcie zajęć wykorzystano pozycje książkowe „Niesforny alfabet”,
„Polskie wyliczanki i rymowanki” oraz „Książki dla małych i dużych – polskie wyliczanki”.
Wspólnie odczytywaliśmy i recytowaliśmy polskie wyliczanki znane od pokoleń.
Uczniowie wyszukiwali wylosowanych przez siebie liter
w przygotowanych krótkich wierszykach z humorem,
ćwicząc przy tym swój refleks i spostrzegawczość.
Na koniec za udział w warsztatach otrzymali pamiątkowe dyplomy.
Ewaluacja
Udział w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – 2.0 – Priorytet 3,
nie tylko pozwolił na wzbogacenie księgozbioru bibliotecznego
ale umożliwił również naszym uczniom i nauczycielom aktywny udział w projektach,
ciekawych wydarzeniach i akcjach organizowanych w naszej szkole.
Ponadto zachęcił dzieci i młodzież do częstszego odwiedzania biblioteki
co przełożyło się na zwiększenie wypożyczeń i obcowanie z książką.
Nowe pozycje pozwoliły im rozwijać swoje zainteresowania i pasje,
a wspólnie spędzony czas na integrację młodszych uczniów ze starszymi kolegami i koleżankami.