ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH
95-015 Głowno
ul. Kopernika 26a
tel./fax (42) 719-08-54
.

Spis treści

Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – Priorytet 3 w 2024/2025 r.

Sprawozdanie z realizacji
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – Priorytet 3
w Zespole Szkół Specjalnych w Głownie w roku szkolnym 2024/2025

 a0092.jpg

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako operatora Priorytetu 3.  

W ubiegłym roku, w październiku nasza szkoła złożyła wniosek do wzięcia udziału w „Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0.” – Priorytet 3.

Projekt ma na celu min. rozwijanie kompetencji czytelniczych, upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowań indywidualnych uczniów, wzmacnianie aktywności czytelniczej uczniów i wprowadzanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze przez literaturę i sztuki plastyczne. 

Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i otrzymaliśmy dofinansowanie na realizację programu w wysokości 3000,00 zł plus wkład własny 750,00 zł, łączna kwota projektu  to 3750,00 zł. Realizacja projektu rozpoczęła się we wrześniu i zakończyła w grudniu 2024 roku. Jednak działania z nim zawiązane były prowadzone do końca roku szkolnego 2025. W projekcie biorą udział uczniowie klas I-VIII Szkoły Podstawowej. W ramach dofinansowania do biblioteki zostały zakupione nowe pozycje w ilości 65 szt, były to min. książki: przyrodnicze, historyczne, książki karty do teatrzyku Kmishibai, książki z magicznym piórem „Czytaj z Albikiem”, książeczki Pup up, rozkładanki 3D itp. Zakupiono również książki na nagrody dla uczniów, dwa regały biblioteczne oraz biurko dla nauczyciela.  

a0001

a0002

a0003

a0004

a0005

a0006

a0007

a0008

a0009

(zdj.0,01, 02,03,04,05,06,07,08,)

 

  1. Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek:

Pierwszym etapem realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa była diagnoza środowiska szkolnego oraz konsultacje z Miejską Biblioteką Publiczną w Głownie, w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. Ponadto przy wyborze książek pomocna była analiza recenzji i blogów książkowych na portalach internetowych, jak również propozycje nauczycieli wychowawców klas, uczniów oraz rodziców. Wśród uczniów i rodziców została przeprowadzona ankieta dotycząca zainteresowań czytelniczych uczniów. Uwzględniając przy tym, aby zakupione książki były w pełni dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.

Na początku września gotowa lista książek do zakupu, została przekazana do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców, Samorządowi Szkolnemu i  Miejskiej  Bibliotece Publicznej w Głownie.

Na początku roku szkolnego został odczytany również „List otwarty do rodziców” na temat wpływu czytania na rozwój dzieci.

W ramach realizacji projektu (od października do grudnia) biblioteka szkolna przygotowała rożnego rodzaju akcje i wydarzenia promujące czytelnictwo.

W miesiącu październiku przeprowadzono następujące działania:

1. odbyła się prezentacja nowości wydawniczych w bibliotece szkolnej, oraz powstał plakat promujący nowe książki.

b0001

b0002

b0003

b0004 

 

2. utworzono kąciki czytelnicze w każdej klasie. Dzięki zaangażowaniu rodziców uczniów oraz wsparciu finansowym dyrektora, powstał również kącik czytelniczy na holu szkolnym. Zostały zakupione pufy – siedziska, mały regał na książki, mata i przenośny głośnik z mikrofonem bezprzewodowym.

c0001

c0002

c0003 

 

3. w ramach Obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych przeprowadzono następujące działania:

- pasowanie na czytelnika

- akcje głośnego czytania z udziałem uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem Teatrzyka Kamishibai. Uczniowie wysłuchali opowiadań pt.: „O zajączku, który nie chciał się dzielić”, „Magiczna Gąsienica” i „Cztery pory roku”.

d0001

d0002

d0003 

 

4. oglądali filmy – ekranizacje literatury dziecięcej i młodzieżowej, odbywały się również piątkowe popołudnia z bajką dla klas I-III.

e0001

e0002

e0003

e0004

 

5. wychowawca świetlicy szkolnej prowadził zajęcia z elementami bajkoterapii i biblioterapii pod nazwą: „Książki do zadań specjalnych”, „Dobre zachowanie słodko nagradzane!” z wykorzystaniem pozycji pt. „Dobre maniery, znam te numery” i „Mądre bajki”,

 f0001

6. przeprowadzana została akcja pod hasłem „Bajkowe drzwi do naszej klasy” – każda klasa wraz z wychowawcą ozdabiała drzwi do swojej sali.

 g0001

g0002

g0003

g0004

 

7. akcja Selfie „ Z książką ci do twarzy”- w ramach promowania i zachęcania do czytania, uczniowie pozowali do zdjęć z wybraną przez siebie książką.

h0001

h0002

h0003

h0004 

 

8. powstał plakat promujący nowości wydawnicze szkolnej biblioteki – wraz z uczniami został wykonany plakat ze zdjęciami, które prezentowały zakupione książki. Powstała również gazetka ścienna na holu szkolnym z cytatami o książce oraz gazetki okolicznościowe i tematyczne,

i0001

i0002

 

- biblioteka zainicjowała akcję pod hasłem „Czytam z rodzicami w domu”- uczniowie wraz ze swoimi rodzicami czytali wybraną przez siebie książkę i uwiecznili to na zdjęciach. Zdjęcia zostały przesłane do wychowawców klas.

j0001

j0002

j0003

j0004 


Ponadto odbywały się cykliczne zajęcia biblioteczne z elementami bajkterapii i biblioterapii z wykorzystaniem pozycji z księgozbioru bibliotecznego. Zajęcia miały na celu pomóc dzieciom przezwyciężyć ich problemy i lęki, wzmocnić poczucie własnej wartości i samoocenę. Zajęcia miały również pomóc uczniom w odkrywaniu talentów, rozwijaniu zainteresowań oraz wywoływać przyjemne skojarzenia związane z czytaniem i obcowaniem z książką.

k0001

k0002

k0003

k0004

k0005

k0006 

 

W listopadzie obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Z tej okazji nasi uczniowie mogli obejrzeć przedstawienie szkolne pt. „Czerwony Kapturek”,  ,w którym występowali nauczyciele i pracownicy szkoły. Reżyserem przedstawienia była Pani Anna Dziuda,

 l0001

l0002

l0003

 

- odbyło się spotkanie z udziałem uczniów i pisarzem Panem Jackiem Perzyńskim. Pan Jacek opowiadał, min. o tym jak powstała jego książka pt. „Żeglarz i siłacz”, a mianowicie,  jak dwóch chłopców ze Strykowa, Zische Breitbart stał się komiksowym Supermenem a jego kolega Piotr Mirosławski zainspirował Juliusza Vern’a do stworzenia postaci Kapitana Nemo. Uczniowie dowiedzieli się również, że w Strykowie ma powstać pomnik Supermena.

m0001 1

m0001 2 

 

- został ogłoszony konkurs czytelniczo-plastyczny pt. „Mój wspaniały bohater!”

- w ramach obchodów Dnia Pluszowego Misia została zorganizowana zabawa taneczna dla najmłodszych, w trakcie której zostały zaprezentowane książki o misiach - akcja pod hasłem „Miś w bajkach i opowiadaniach”, rozwiązywali również zagadki, prezentowali swoje ulubione pluszaki. Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu Pani Agnieszki Olejniczak, odwiedził nas też Wielki Pluszowy Miś.

n0001

n0002

n0003

n0004

n0005

n0006

 

- dla uczniów starszych klas, zostały przeprowadzone zajęcia i warsztaty pod nazwą „Co to jest lapbook i jak zrobić lapbooka?”-  „Polska nasz kraj” . Warsztaty miały na celu utrwalenie wiadomości o naszej ojczyźnie a także pokazanie techniki tworzenia własnej książki, ułatwiającej zapamiętywanie treści oraz sposobu na uczenie się wyszukiwania, gromadzenia i klasyfikowania informacji. Warsztaty prowadziły: Pani Wioletta Wolińska, Małgorzata Turska i Wioletta Kubiak.

o0001

o0002 

 

- w ramach działań projektowych oraz promocji czytelnictwa pod hasłem „Zostań naszym czytelnikiem” i „ Książka wczoraj i dziś”, uczniowie klasy I- III odwiedzili  Miejską Bibliotekę Publiczną w Głownie.

p0001

p0002

p0003

p0004 

 

Działania grudniowe to:

- ogłoszenie zwycięzców konkursu czytelniczo – plastycznego, wystawa prac i wręczenie zwycięzcom nagród książkowych.

r0001

r0002

r0003

 

- organizacja świątecznego kiermaszu taniej książki przy współpracy z Wydawnictwem Tuliszków. Uczniowie i nauczyciele oraz pracownicy szkoły mogli dokonać zakupu książek po niższej cenie.

s0001

s0002

s0003

s0004

s0005

 


- Wraz z uczniami, wychowawcami i nauczycielami obchodziliśmy szkolne Mikołajki. Uczniowie zostali zaproszeni na film pt.„Rudolf Czerwononosy” i wysłuchali opowiadania „Noc Wigilijna”. Odwiedził nas również Święty Mikołaj i obdarował wszystkie dzieci prezentami. Na zakończenie w świątecznej scenerii odbyła się sesja zdjęciowa. Mikołajki przygotowały: Pani Katarzyna Redo, Magdalena Pach i Wioletta Kubiak.

t0001

t0002

 

 

- została przeprowadzona akcja „Pomagamy na święta!”, w ramach której zostały zorganizowane warsztaty pod nazwą „Podaruj kartkę świąteczną” – do akcji zaprosiliśmy podopiecznych Środowiskowego Domu Pomocy Społecznej w Głownie, którzy wraz z naszymi uczniami wykonali kartki Bożonarodzeniowe. Kartki zostały przekazane pensjonariuszom Domu Pomocy Społecznej w Głownie. W zorganizowanie akcji zaangażowła się Pani Wioletta Wolińska.

u0001

u0002

 

 

- dzięki zaangażowaniu Pani Wioli Wolińskiej, uczniowie młodszych klas mogli napisać listy do Świętego Mikołaja. Natomiast starsi uczniowie pomogli zaadresować koperty. Listy zostały wysłane do Mikołaja do Laponii.

 v0001

v0002

v0003

 

 

W ramach działań promujących czytelnictwo, w  styczniu odbyły się zajęcia w bibliotece, pod hasłem „Pogaduchy o książkach przy herbacie i pączkach”. Uczniowie starszych klas, wraz z wychowawcami zostali zaproszeni do biblioteki na spotkanie, w trakcie którego odbył się przegląd ciekawych książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i nie tylko. Wysłuchali kilku czytanych fragmentów wybranych pozycji książkowych oraz prowadzili rozmowy  przy herbacie i pączkach.

 w0001

w0002

w0003

 

 

Ponadto w ramach realizacji NPRCz, każda klasa realizowała projekt edukacyjny. Uczniowie wraz z wychowawcą wybierali pozycje książkowe z księgozbioru bibliotecznego do przeczytania w klasie. Realizowali przy tym, wybrane i dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów działania projektowe.

W trakcie trwania projektów uczniowie mieli możliwość częstszego obcowania z książką, aktywnego uczestniczenia w zajęciach, kulturze przez literaturę i sztukę plastyczną.

Projekty edukacyjne

Klasa I- II u - A. Dziuda – projekt pn. „Uczucia mają kolory” na podst. książki „Kolorowy Potwór”

W ramach projektu, dzieci poznały „Kolorowego Potwora”, który wprowadził je w fascynujący a zarazem trudny dla nich język uczuć. Po przeczytaniu książki, uczniowie naśladowali i pokazywali różne emocje, dobierali kolory określające rożnego rodzaju zachowania. Dzieci uporządkowały je a efektem tej pracy podzieliły się z innymi uczniami, tworząc plakat, który został umieszczony na szkolnym korytarzu. W przypadku dzieci niepełnosprawnych trudno jest zoobrazować uczucia a dzięki takim pozycjom książkowym, łatwiej jest im rozpoznawać, nazywać i zrozumieć emocje takie jak np. złość- kolor czerwony, strach- kolor brązowy, smutek – kolor niebieski czy radość w  żółtym kolorze. Zajęcia były również okazją do nauki radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

ADziuda

 

Klasa I- II L –M. Świąder – projekt pn. „Fochy, grymasy, miny – z trudnymi emocjami sobie radzimy” na podstawie książki „Wielka księga emocji” W ramach projektu  „Fochy, grymasy, miny – z trudnymi emocjami sobie radzimy” w klasie 1-2L zorganizowano cykl zajęć  edukacyjnych dotyczących uczuć przeżywanych przez dzieci oraz sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami. Powszechne dla dzieci stymulacje ekranowe zastąpione zostały słowem słuchanym i czytanym.  Zajęcia odbywały się w oparciu o książki wypożyczone ze zbiorów biblioteki szkolnej.  Uczniowie uczyli się rozpoznawać i nazywać emocje poszczególnych bohaterów opowiadań. Przygotowali kolorowe emotki, które wykorzystali w poszczególnych zabawach. Powiązali uczucia z kolorami i wykonali prace plastyczne  - „Wulkany emocji”.  Starali się wcielać w role różnych bohaterów i wyrażać ich uczucia  za pomocą mimiki, gestów, póz, ruchów, okrzyków. Szukali rozwiązań trudnych sytuacji, w których znaleźli się bohaterowie oraz analizowali jakich wyborów oni dokonali. Uczyli się wyciszać trudne emocje przy muzyce, audiobookach oraz bajkach relaksacyjnych.

Uczniowie uczestniczyli w zajęciach z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem. Z empatią i troską doradzali bohaterom oraz kolegom z klasy. Szukali sposobów na swoje fochy i miny w trudnych sytuacjach. Zajęcia przyniosły wszystkim dużo radości i mimo zakończenia projektu będą cyklicznie  kontynuowane.

M wider

M wider 2

 

Klasa II- III L - A. Warda – projekt pn. „Niezwykły świat dinozaurów” na podst. książki „Gabinet Dinozaurów” i „Od A do Z Dinozaury”. Celem projektu było rozbudzanie zainteresowania książką, pobudzanie ciekawości i wyobraźni dzieci oraz wzbogacanie wiedzy o świecie Dinozaurów. Dzięki niezwykłej książce, uczniowie mogli zobaczyć przez magiczne soczewki, ciekawe życie dinozaurów oraz mogli obejrzeć jakie rośliny i inne stworzenia wówczas żyły na świecie. Odbyli ciekawą podróż, która wprowadziła ich w pradawny świat niezwykłych gadów. Rozwiązywali również zagadki i krzyżówki tematyczne a także wykonywali pracę plastyczną – „Mój ulubiony dinozaur”.    

A Warda

 

             Klasa I- III u – M. Kret – projekt pn. „Kulinarna przygoda” na podst. książki „Skąd się bierze jedzenie?”. Podczas projektu, dzieci zapoznały się z różnymi książkami kucharskimi i przepisami na proste potrawy i soki. Robiły zakupy i przygotowywały posiłki min. kolorowe kanapki, soki owocowe i warzywne oraz sałatki owocowe. Poznały również zasady higieny i bezpieczeństwa obowiązujące podczas przygotowywania posiłków oraz zapoznały się z obsługą wyciskarki do soków. Zajęcia te okazały się dla naszych dzieci bardzo atrakcyjne, ciekawe i rozwijające.

M Kret

 

Klasa I-III ua - A. Felczyńska- projekt pn. „Bajkowy zimowy czas” na podst. książki „Boże Narodzenie z Manią i  Tyniem”, „Choinka jestem jaja jestem”, „Co to jest śnieg”. Podczas udziału w projekcie uczniowie pobudzali swoją ciekawość oraz wyobraźnię, a także wzbogacali wiedzę o zmianach zachodzących w przyrodzie zimą. Wykonując ozdoby zimowe na święta, dzieci rozwijały zdolności manualne, odgadywały również zagadki związane z omawianą porą roku. Ciekawym doświadczeniem były zabawy badawcze ze śniegiem min. obserwowanie płatków śniegu przez lupę, zmian stanu skupienia śniegu ze stałego na ciekły, badanie czystości śniegu. Uczniowie wysłuchali również opowiadania Yuwala Żommera „Co to jest śnieg?” i „Choinka. Jestem jaka jestem”. Na zakończenie wykonali pracę plastyczną – kolorowe choinki.

A Felczyska

 

 

Klasa V- VI – W. Kubiak - projekt pn. „Mieszkańcy lasu – życie i zwyczaje leśnych zwierząt” na podst. książki „Świat zwierząt”, „Kto się kryje w lesie”, „Gdzie się zwierzę spać wybierze”. W trakcie realizacji projektu, dzieci poszerzyły swoją wiedzę i utrwaliły wiadomości na temat życia zwierząt w lesie. Poznały ich kryjówki, sposoby gromadzenia zapasów na zimę. Oglądały albumy o zwierzętach chronionych w Polsce. Wykonały pracę plastyczno-techniczną pt.”Kryjówki zwierząt leśnych”. Rozwiązywały rebusy i zagadki o tematyce przyrodniczej. Zajęcia miały również na celu wdrażanie proekologicznych nawyków.

Wk1

WK2

WK3

 

Klasa IV – VII – B. Długołęcka- projekt pn. „W zdrowym ciele zdrowy duch” na podstawie książki „Księga ciała”, „Krew”, „Szkielet człowieka”. Zgodnie z założeniami projektu uczniowie realizowali tematykę związaną z poznawaniem budowy człowieka min. jakie posiada zmysły, narządy, funkcjonowanie poszczególnych układów: oddechowego i pokarmowego. Dowiedzieli się jak ważną role pełni w organizmie krew i jakie ma znaczenie. W projekcie oprócz pozycji książkowych wykorzystano filmy edukacyjne pt. „Nasze zmysły” i „Było sobie życie”.

B Dugocka

B Dugocka

 

Klasa VII u – A. Gudej – projekt pn. „ Spotkania z dinozaurami – rozwijamy nasze zainteresowania” na podst. książki „Gabinet Dinozaurów”. Podczas realizacji zajęć wykorzystana została pozycja książkowa, która w atrakcyjny sposób pozwoliła zdobyć oraz poszerzyć wiedzę nt. prehistorycznych zwierząt. W trakcie zajęć wykorzystaliśmy również ciekawe prace plastyczne o tematyce związanej ze światem dinozaurów. Ze względu na zainteresowania uczniów, wykazywali oni dużą aktywność podczas realizacji zajęć, co czyniło je bardziej ciekawymi. Mogli rozwijać wiedzę i doskonalić w miarę możliwości proces poznawczy.

A Gudej

A Gudej2

 

Klasa V- VI La –R. Biernacki - projekt pn. „Książka – kraina mojej wyobraźni” na podst. książki „O chłopcach, którzy lubią być sobą”. W ramach realizacji projektu na zajęciach języka polskiego uczniowie wykonali „Bajkowe drzwi do klasy” inspirowane jesienną porą roku i zdobione symbolami prezentującymi nieskończoną ilość książek, które można przeczytać. Tworzyli kolorowe zakładki do książek, czytali polecane nowości wydawnicze ora bajki terapeutyczne. Tworzyli również scenki dramowe, w których odgrywali treść przeczytanych utworów i wymyślali do nich nowe zakończenia. Stworzyli również prace w formie przekładu intersemiotycznego na podstawie przeczytanego utworu  (w formie plastycznej i emotikonowej). Uczyli się recytować fragmenty tekstów prozy (bajek terapeutycznych).

Wiola woliska projekt 1

Wiola woliska projekt 2

 

Klasa V- VI Lb – M. Turska - projekt pn. „Podróże przez świat z Nelą” na podstawie książki „Nela mała reporterka” W pierwszym półroczu roku szkolnego 2024/2025 klasa 5-6 lb realizowała zadania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 pod tytułem „Podróże z Nelą” w ramach, którego czytaliśmy serię książek „Nela Mała Reporterka” między innymi „Nela na 3 kontynentach”, „Nela i tajemnice oceanów”, „Nela i skarby Karaibów”. Uczniowie mieli możliwość poznania ciekawostek dotyczących świata przyrody, zwierząt egzotycznych i dalekich państw i kontynentów. Dowiedzieli się jak bezpiecznie planować podróż w dalekie kraje. Dzięki zamieszczonym w książce kodom QR oraz aplikacji See More mogli oglądać krótkie filmiki dotyczące przeczytanych rozdziałów z książek. Byli bardzo zainteresowani książkami z serii Nela Mała Reporterka a uczennica Tosia z klasy 5 zdobyła I miejsce w szkolnym konkursie plastycznym organizowanym w ramach realizacji zadań Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w którym należało narysować bohatera z książki. Uczennica wybrała Nelę, którą pięknie narysowała i wygrała.

M Turska

 

Klasa V- VIII L A. Parol - projekt pn. „Emocje – na podst. książki „Emocje. To o czym dorośli ci nie mówią” Uczniowie klasy 5-8 l. uczestniczyli w zajęciach mających na celu rozpoznawanie emocji, budowanie akceptacji  emocjonalności własnej i innych osób,  poznanie sposobów wyrażania emocji w sposób bezpieczny, akceptowany przez otoczenie.
Scenariusze zajęć przygotowywane były na podstawie książki  pt „ Emocje to, o czym dorośli ci nie mówią”. Zajęcia nosiły następujące tytuły : „ Mechanizmy przetrwania”, „ projekt człowiek”, „ Po co te emocje”, „Kto tu rządzi”, „Ogarnianie emocji”.
Wszystkie treści podane były w sposób żartobliwy, zilustrowany zabawnymi, komiksowymi rysunkami. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach.

A Parol

 

Udział w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – 2.0 – Priorytet 3 , nie tylko pozwolił na wzbogacenie księgozbioru bibliotecznego ale umożliwił również naszym uczniom udział w projektach, ciekawych wydarzeniach i akcjach organizowanych w naszej szkole. Ponad to zachęcił dzieci i młodzież  do częstszego odwiedzania biblioteki i obcowania z książką oraz pozwolił im rozwijać zainteresowania i pasje.

Wszystkie prawa zastrzeżone przez ZSSGŁOWNO
stronę zaprojektowała i wykonała firma SERVPARK