SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA
– priorytet 3 w Szkole Podstawowej nr 5 w Głownie
1.Pierwszym z działań, które zostało wykonane było uzyskanie informacji od uczniów i rodziców na temat propozycji książkowych, które należałoby zakupić do biblioteki szkolnej.
Wybór skonsultowano z Miejską Biblioteką Publiczną w Głownie jak również z nauczycielami.
Propozycje zbierane były od kwietnia 2020 do czerwca 2020 roku.
Na początku września gotowa lista książek do zakupu, została przekazana do zaopiniowania Radzie Rodziców, Samorządowi Uczniowskiemu oraz bibliotekarzom Biblioteki Miejskiej w Głownie.
Na początku roku szkolnego został odczytany „List otwarty do rodziców” na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych - zakupiono książki z dużą czcionką, książki łatwe w czytaniu, bez dwuznaków, książki dotyczące niepełnosprawności, poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym oraz audiobooki.
2. Po otrzymaniu środków w wysokości 3100,00 zł ( wkład własny: 600,00 zł) od września do października 2020 roku rozpoczął się etap kupowania i opracowywania nowości. W tym okresie zakupiono 141 egzemplarzy książek, w tym lektury, a pozostałe to beletrystyka i literatura popularnonaukowa.
Przykładowa lista zakupionych książek:
- Nela mała reporterka – książka z serii
- Książki Grzegorz Kasdepke np. „Nowe kłopoty Detektywa Pozytywki”
- „Magiczne Drzewo” – Książki z serii
- „Dinozaury 3D” – książka o zwierzętach
- „Jesteś jednym z nas”
- „Kroniki Anunnaki”
- „Opowiadania do chichotania”
- „Niezwykłe bajki”
- „Prezent dla ciebie, Opowieść oprzyjaźni”
- „Tajemnice pod lupa. O czym młodzież mówi, a nie powinna. O czym młodzież mówi a powinna”
- „Tajemne życie magów”
- „Wielka księga emocji”
- „Od złości do radości”. Wierszyki o uczuciach.
- „Bajki terapeutyczne… na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro”
- „Bajki pocieszanki. Opowiadania terapeutyczne dla dzieci borykających się z lękiem”
- „Bajki logopedyczne”
- „Bajki które pomagają odkrywać talenty”
- „Baśniowa Akademia Zdrowia”
- „Co jeśli się zgubię? Jak zachować się w tłumie”
- „Feralne biuro śledcze”
I wiele, wiele innych.
Po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych,:
- „Niesamowite przygody Dziesięciu Skarpetek”
- „Dziewczynka z parku”
- „O to jest Kasia”
- Imieniny”
- „Chłopcy z Placu Broni”
- „Kapelusz Pani Wrony”
W każdej z zakupionych książek widnieje informacja, iż zostały one zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
- Kolejny etap to wyeksponowanie nowości wydawniczych w bibliotece i klasopracowniach. W bibliotece szkolnej wydzielono regały z zakupionymi książkami, w klasach zostały zorganizowane „Kąciki czytelnicze”.
4. Została wprowadzona zmiana Regulaminu Pracy Biblioteki Szkolnej - nowy regulamin znajduje się na stronie internetowej szkoły. Zmiana dotyczy „Dostosowania pracy biblioteki do potrzeb uczniów w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich.”
5. Następny etap, to nawiązanie współpracy z nauczycielami w celu realizacji projektów czytelniczych. Programem objętych zostało 36 uczniów z 7 oddziałów. W okresie od listopada do czerwca uczniowie zrealizowali 7 projektów edukacyjnych. Każda klasa wraz wychowawcą wybierała bajkę lub opowiadanie pod nazwą: „Spotkanie z bajką” dla klas młodszych:
klasy I-III w ramach projektu i „Spotkanie z magią i przygodą” dla klas starszych, a także uczestniczyli w akcjach promujących czytelnictwo, konkursach i zajęciach bibliotecznych pod hasłem „Bajka uczy, bawi, pomaga”.
W bibliotece szkolnej nauczyciel bibliotekarz organizował w wybrane dni tygodnia zajęcia i spotkania dla uczniów, na których odbywało się głośne czytanie bajek i opowiadań z bajkoterapii i biblioterapii dostosowanych do wybranej grupy dzieci.
- W ramach wyznaczonych projektów, wychowawcy i nauczyciel polonista na wybranych lekcjach, głośno czytali wybrane przez uczniów pozycje książkowe zakupione w ramach projektu min. Klasy I-III - „O emocjach wierszyki”, „Baba Jadzia z parteru” , „Bajki uśmiechajki”, „Opowiadania do Chichotania”, „Pirat Morgan”, seria „Pucio”, seria „Przygody Franklina”, „Niesamowite przygody Dziesięciu Skarpetek”, kl V-VIII ż – „Pippi”- adiobooki, „Bajki pocieszanki.
Kl. IV- VIII - uczniowie czytali książki z serii „Magiczne Drzewo” oglądali filmy o znanych autorach książek dla dzieci, poznawali życiorysy sławnych pisarzy.
Do przeczytanych książek uczniowie wykonywali ilustracje opowiadali przeczytane fragmenty, jak również brali udział w konkursach.
7. Zoorganizowano akcje promocyjne:
- „Selfie z książką”- uczniowie robili zdjęcia z wybraną przez siebie książką,
- „Z książką ci do twarzy” – plakat ze zdjęciami uczniów , zachęcających inne dzieci do wypożyczania i czytania książek.
- Powstały też gazetki ścienne z cytatami z książek oraz gazetki okolicznościowe i tematyczne.
9. Na stronie szkoły na bieżąco były umieszczane informacje dotyczące realizacji programu.
- Dla klas I-III zostały zorganizowane wyjścia do Biblioteki Miejskiej Publicznej w Głownie na zajęcia pod hasłem „Zostań naszym czytelnikiem” i „Budowa i historia książki”.
11. Przeprowadzono również konkursy plastyczne:
- „Zakładka do książki”
- „Moja ulubiona postać z książki”
oraz dwa konkursy czytelniczo- plastyczne:
- „Zaprojektuj swoją własną książkę”
- „Polecam tę książkę”
Konkursy przeznaczone były dla uczniów klas I-VIII. Zorganizowano wystawę prac konkursowych, które można było oglądać na holu oraz zamieszczono je na stronie internetowej szkoły.
- Zaangażowano rodziców uczniów klas młodszych do czytania w domu pod nazwą „Poczytaj mi mamo, tato”
- Wnioski: Realizacja programu przyczyniła się do wzrostu aktywności czytelniczej uczniów, zauważalny jest wzrost wypożyczeń, odwiedzin w bibliotece oraz czytelni. Wzbogacenie biblioteki szkolnej o nowe, ciekawe pozycje książkowe umożliwiło rozwijanie zainteresowań czytelników. Książki pomagały uczniom w codziennej pracy podczas lekcji, wypełniały czas na przerwach oraz umilały czas wolny. Ciekawa szata edytatorska zakupionych książek sprawiła, że nawet oporni czytelnicy częściej zaczęli sięgać po nowości i odwiedzać bibliotekę szkolną. Przekonali się, że kontakt z książką to znakomita forma spędzania czasu i zabawy, równie atrakcyjna jak np. gry komputerowe.
Możliwość wyboru i decydowania o zakupach, czytanie nowych książek sprawiło, że czytelnicy przychodzą i pytają o inne tytuły, książki o podobnej tematyce, sugerują nowe zakupy.
Zwiększyła się w bibliotece obecność uczniów. Działania podjęte w ramach realizacji programu miały wpływ na integrację uczniów, wyzwoliły w uczniach kreatywność i stworzyły doskonałą sposobność do kształtowania pozytywnych cech, takich jak: współzawodnictwo, rozwijanie samorządności, umiejętności pracy w zespole oraz przezwyciężenia niektórych swoich słabości.
Udział w wydarzeniach upowszechniających czytelnictwo niewątpliwie wpłynął pozytywnie na aktywizację uczniów, nauczycieli szkoły i rodziców oraz współpracę ze środowiskiem lokalnym.
Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń. Ponad połowa czytelników wypożyczyła już przynajmniej jedną książkę kupioną w ramach Programu.
Program otworzył możliwości do nowych, ciekawych działań w bibliotece i w szkole. Na pewno takie będą. Przygoda z książką się nie kończy. Trwa nadal!
Dziękuję Wszystkim nauczycielom, rodzicom, opiekunom i uczniom, którzy aktywnie włączyli się w realizacje zadań w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu rozwoju Czytelnictwa”.
Bibliotekarz- W. Kubiak